Sedna

Navnet S/Y Sedna   Sedna er en Jeanneau Sun Odyssey 36.2 fra 1997. Hun har 3 kabiner; 2 akter og 1 i forpiggen. Rett nedenfor trappen finner du toalett med dusj til babord og kartbord til styrbord. Sedna har langsgående bysse på babord side og salong til styrbord.
Seilføringen er storseil på rull i masta, forseil på rulle, genakker og hardvindseil.
 
Båten Sedna  
Matretten Sedna  
    På denne siden vil vi skrive litt om hvordan vi har utstyrt Sedna for langseilas med tanke på Sikkerhet, Kommunikasjon, Navigasjon, og Selvstyring.
 
    Sikkerhet
Sikkerhet har høy prioritet på vår langseilas, og Sedna er utstyrt med
  • Redningsflåte Plastimar for 6 personer
    • Flåten er pakket i en plastcontainer og er festet til rekka bak på styrbord side, og kan utløses ved et enkelt håndgrep.
    • Flåten er RORC godkjent med isolert bunn.
  • COSPAS/SARSAT Epirb
    • Epirben sender signaler på frekvensene 406 MHz som kan fanges opp av satelitt og videresendes til en stasjon på land. Epirben sender også ut signaler på 121,5 MHz som kan peiles av fly og fartøyer. Dersom vår Epirb løser seg ut, vil stasjonen som mottar signalene ringe det nummeret vi har oppgitt for å sikre at det er en reell situasjon, før redningsaksjonen settes i gang.
    • Epirben er plassert lett tilgjengelig ved luka ut til cockpiten. Ved behov kan vi ta den ned og løse den ut enten manuelt eller ved å kaste den i sjøen.
    • Vår Epirb er en Tron 45 SX fra Jotron som sender i 48 timer.
  • Crewsavere
    • Oppblåsbare redningsvester fra Baltic med krok for feste av sikkerhetsliner
  • Sikkerhetsliner som kan festes i Crewsaverne
  • Sikkerhetsliner på dekk
  • Radar
    • Radar er viktig for sikkerheten under seilas i dårlig sikt og på nattseilas. Av radarbildet kan man også gjenkjenne store regnskyer. Disse bringer ofte med seg mye vind, og radaren kan således hjelpe oss til å styre unna.
    • Vår radar er en JRC radar 1500 MKII
    Kommunikasjon
Kommunikasjonsutstyr er viktig både for sikkerhet, kontakt med myndigheter i havner vi anløper, andre båter og de der hjemme. Om bord i Sedna har vi
  • VHF
    • VHF radioen brukes over kortere distanser (opp til 60 nm), som f.eks. mellom båter og mellom båt og stasjon på land.
    • I Sedna har vi en fastmontert Shipsmate RS8300 VHF radio. I tillegg har vi en håndholdt VHF som oppbevares i Grab-Bag'en.
  • SSB
    • SSB er en kortbølgeradio og brukes over lengre distanser. Med SSB kan vi ha kontakt med andre seilere og radioamatører over (teoretisk sett!) hele verden.
    • I Sedna har vi en amatørradio fra ICOM, en ICOM 718.
    • Radioen er koblet til en automatisk maritim antennetuner, en ICOM AT-130E, som er montert helt bakerst i styrbord stuerom. Som antenne bruker vi et isolert akterstag.
    • Vi har et modem til vår SSB og kan dermed ta ned værfakser fra radiosendere rundt omkring i verden. Videre kan vi ta ned GRIB-filer (værfiler fra internett) og sende e-mail.
    • Modemet er et Pactor III av typen PTC-IIex fra SCS
  • Navtex
    • Navtexen tar inn navigasjonsvarsler, meteorologiske meldinger, søk- og redningsinformasjon og annen navigasjonsinformasjon som sendes ut fra kyststasjoner.
    • Vi har en Furuno NX-300 Navtex Receiver.
    Navigasjon
Til navigasjon har vi flere instrumenter om bord i Sedna.
  • GPS
    • GPS gir oss posisjonen med en nøyaktighet på 10 m.
    • Vi har tre GPSer om bord i Sedna; 1 fastmontert som er koblet til autopiloten, 1 håndholdt GPS som oppbevares i Grab-Bag'en og 1 GPS for tilkobling til PC.
  • Elektroniske kart på PC
    • Elektroniske kart på PC med tilkoblet GPS (i USB-porten) utgjør kartplotteren om bord i Sedna.
  • Papirkart
  • Almanakker
  • Sextant
    • Dersom alt elektronisk utstyr skulle ta kvelden, f.eks. ved lynnedslag eller ved at vi mister strømmen, er Sextanten vår back-up. Sextanten er et hjelpemiddel til å bestemme posisjonen ved hjelp av sola eller stjernene.
    • Vi har en Celestaire Astra III B Sextant.
    Selvstyring
Med bare 2 personer om bord det meste av tiden, er selvstyring viktig både for sikkerheten og komforten. Selvstyringen tar seg av rorjobben, og vakthavende kan i stedet trimme seil, holde utkikk etc. Om bord i Sedna har vi to typer selvstyring:
  • Autopilot
    • Autopiloten er et elektronisk instrument som behøver strøm. Den styrer båten etter den kursen som er lagt inn.
    • Sedna er utstyrt med en Rayteon ST5000+ autopilot, montert på rattet.
  • Vindror
    • Vindroret er et mekanisk instrument som ikke trenger strøm. Det styrer båten på en kurs i forhold til vindretningen.
    • Vi har et Sailomat vindror.