Navnet
S/Y Sedna |
|
Sedna er en Jeanneau Sun Odyssey 36.2 fra 1997. Hun har 3 kabiner; 2
akter og 1 i forpiggen. Rett nedenfor trappen finner du toalett med dusj til
babord og kartbord til styrbord. Sedna har langsgående bysse på
babord side og salong til styrbord.
Seilføringen er storseil på rull i masta, forseil på rulle, genakker og
hardvindseil.
|
Båten
Sedna |
|
Matretten
Sedna |
|
|
|
På denne siden
vil vi skrive litt om hvordan vi har utstyrt Sedna for langseilas med
tanke på
Sikkerhet,
Kommunikasjon,
Navigasjon, og
Selvstyring.
|
|
|
Sikkerhet
Sikkerhet har høy prioritet på vår
langseilas, og Sedna er utstyrt med
- Redningsflåte Plastimar for 6 personer
- Flåten er pakket i en plastcontainer og er festet til
rekka bak på styrbord side, og kan utløses ved et enkelt håndgrep.
- Flåten er RORC godkjent med isolert
bunn.
- COSPAS/SARSAT Epirb
- Epirben sender signaler på frekvensene 406 MHz som
kan fanges opp av satelitt og videresendes til en stasjon på land.
Epirben sender også ut signaler på 121,5 MHz som kan peiles av fly og
fartøyer. Dersom vår Epirb løser seg ut, vil stasjonen som mottar
signalene ringe det nummeret vi har oppgitt for å sikre at det er en
reell situasjon, før redningsaksjonen settes i gang.
- Epirben er plassert lett tilgjengelig ved luka ut til
cockpiten. Ved behov kan vi ta den ned og løse den ut enten manuelt
eller ved å kaste den i sjøen.
- Vår Epirb er en Tron 45 SX fra Jotron
som sender i 48 timer.
- Crewsavere
- Oppblåsbare redningsvester fra Baltic
med krok for feste av sikkerhetsliner
- Sikkerhetsliner som kan festes i
Crewsaverne
- Sikkerhetsliner på dekk
- Radar
- Radar er viktig for sikkerheten under
seilas i dårlig sikt og på nattseilas. Av radarbildet kan man også
gjenkjenne store regnskyer. Disse bringer ofte med seg mye vind, og
radaren kan således hjelpe oss til å styre unna.
- Vår radar er en JRC radar 1500 MKII
|
|
|
Kommunikasjon
Kommunikasjonsutstyr er viktig både for sikkerhet, kontakt med
myndigheter i havner vi anløper, andre båter og de der hjemme. Om bord i
Sedna har vi
- VHF
- VHF radioen brukes over kortere
distanser (opp til 60 nm), som f.eks. mellom båter og mellom båt og
stasjon på land.
- I Sedna har vi en fastmontert Shipsmate
RS8300 VHF radio. I tillegg har vi en håndholdt VHF som oppbevares i
Grab-Bag'en.
- SSB
- SSB er en kortbølgeradio og brukes
over lengre distanser. Med SSB kan vi ha kontakt med andre seilere og
radioamatører over (teoretisk sett!) hele verden.
- I Sedna har vi en amatørradio
fra ICOM, en ICOM 718.
- Radioen er koblet til en automatisk
maritim antennetuner, en ICOM AT-130E, som er montert helt bakerst i
styrbord stuerom. Som antenne bruker vi et isolert akterstag.
- Vi har et modem til vår SSB og kan
dermed ta ned værfakser fra radiosendere rundt omkring i verden. Videre
kan vi ta ned GRIB-filer (værfiler fra internett) og sende e-mail.
- Modemet er et Pactor III av typen PTC-IIex fra SCS
- Navtex
- Navtexen tar inn navigasjonsvarsler, meteorologiske
meldinger, søk- og redningsinformasjon og annen navigasjonsinformasjon
som sendes ut fra kyststasjoner.
- Vi har en Furuno NX-300 Navtex Receiver.
|
|
|
Navigasjon
Til navigasjon har vi flere instrumenter om bord i Sedna.
- GPS
- GPS gir oss posisjonen med en
nøyaktighet på 10 m.
- Vi har tre GPSer om bord i Sedna;
1 fastmontert som er koblet til autopiloten, 1 håndholdt GPS som
oppbevares i Grab-Bag'en og 1 GPS for tilkobling til PC.
- Elektroniske kart på PC
- Elektroniske kart på PC med tilkoblet
GPS (i USB-porten) utgjør kartplotteren om bord i Sedna.
- Papirkart
- Almanakker
- Sextant
- Dersom alt elektronisk utstyr skulle
ta kvelden, f.eks. ved lynnedslag eller ved at vi mister strømmen, er
Sextanten vår back-up. Sextanten er et hjelpemiddel til å bestemme
posisjonen ved hjelp av sola eller stjernene.
- Vi har en Celestaire Astra III B
Sextant.
|
|
|
Selvstyring
Med bare 2 personer om bord det meste av tiden, er selvstyring viktig
både for sikkerheten og komforten. Selvstyringen tar seg av rorjobben, og
vakthavende kan i stedet trimme seil, holde utkikk etc. Om bord i Sedna
har vi to typer selvstyring:
- Autopilot
- Autopiloten er et elektronisk instrument
som behøver strøm. Den styrer båten etter den kursen som er lagt inn.
- Sedna er utstyrt med en Rayteon
ST5000+
autopilot, montert på rattet.
- Vindror
- Vindroret er et mekanisk instrument som
ikke trenger strøm. Det styrer båten på en kurs i forhold til
vindretningen.
- Vi har et Sailomat vindror.
|