Logg: 13. juni 2006 - ?. Fra Azorene til Irland

Jeg får daglige rapporter fra Sedna via SSB kortbølgeradio under overfarten. 
Rapportene lagges ut her fortløpende.

15.06.06 Lasse Sørensen

Logg dag 1 – 13.06.06:

Kl. 13:10 UTC: Ponta Delgada, Sao Miguel, Azorene
Gjenstående distanse til Kinsale, Irland: 1 123,2 nm

 

 Azorene - UK. Et av verdens mest trafikkerte havområder. Uforutsigbart vær med flere stormer i løpet av sommermånedene. Det mangler ikke på skrekkhistorier fra dette havområdet vi nå skal krysse. Mandag møtte vi Ragnar fra Aker Brygge på Parque Atlantico i Ponta Delgada. Ragnar seilte til Karibia og tilbake for noen år siden. "Fra Azorene til Irland hadde jeg min verste seilas på hele turen…" begynte han. "Ikke fortell oss det nå!", sa vi. "Vent til vi er kommet trygt hjem til brygga".

Etter tre deilige uker på fire av Azorenes ni øyer, er det ingen vei tilbake. Sammen med Shannon og Ørnulf i Babette setter vi kurs for Kinsale i Irland. Distansen er 1 123,2 nm og vi regner med å bruke 12-15 dager på turen.
Babette og Sedna vil forsøke å holde følge hele veien til Kinsale. Vi snakker sammen på VHF jevnlig og vil prøve å være innen synsvidde så lenge det lar seg gjøre. Babette lytter på kortbølgesendingene på det norske radionettet og Herb, men har ingen sender. Dersom vi mister kontakten med hverandre underveis, skal Sedna oppgi sin posisjon på 3359 MHz over korbølgeradioen. Babette kan da styre etter vår posisjon.

Logg dag 2 - 14.06.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 38° 53' W 025° 47'
Utseilt distanse siste 22 timer 50 minutter (siden starten kl. 13:10 i går): 103,9 nm gjennom vannet (76,5 nm over bakken)
Gjenstående distanse til Kinsale, Irland: 1 057,2 nm

Det blåser 5-8 m/s fra nordnordøst, det vil si rett i mot. Vi begynte seilasen med å krysse oss sakte nordover. På kvelden sjekket vi inn hos Herb. Han anbefalte å starte jernfokka og sette kurs for waypointet 40° N 26° W. Da vil vi få bedre seilvind onsdag kveld eller senest natt til torsdag. Vi konfererte med Babette og ble enige om å satse på Herbs råd. Siden 22-tiden i går kveld har vi derfor styrt 344° for motor med vind, bølger og strøm i mot. Det går ikke fort, vi er ofte ned i 3 knop over bakken mot målet.

Det var dårlige radioforhold i går, men vi fikk snakket med Apricus på det norske radionettet. De seilte fra Horta lørdag morgen og har 800 nm igjen til Falmouth. Vi hørte også Fatuhiva og Vanvara, men fikk ikke snakket med dem. De startet begge fredag fra Horta.

En stor flokk delfiner fulgte oss på vestkysten av Sao Miguel. De drev synkronhopping 5-6 av gangen. Artig!
Bortsett fra Babette har vi ikke sett noen båter siden vi forlot Sao Miguel.

Legger ved tidspunkt og frekvenser til det norske radionettet om noen hjemme er interessert:
Frekvens 0: 3,359 MHz kl. 13:50 UTC
Frekvens I: 8,294 MHz kl. 14:00 UTC
Frekvens II: 12,356 MHz kl. 14:10 UTC
Frekvens III: 16,534 MHz kl. 14:20 UTC
Frekvens IV: 22,159 MHz kl. 14:30 UTC

Alle frekvenser er USB. Ved dårlige forhold eller dersom det er andre på frekvensen, blir de som er på nettet enige om å bytte til en av de andre frekvensene.

Frekvensen til Herb Hilgenberg er 12,359 MHz. Han sender fra kl. 20 UTC daglig. Båter som ønsker værmelding sjekker inn mellom 19:30 og 20.

Logg dag 3 – 15.06.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 40° 44' W 025° 58'
Utseilt distanse siste 24 timer: 121,6 nm gjennom vannet (111,6 nm over bakken)
Gjenstående distanse til Kinsale, Irland: 977,6 nm

 

Nydelig vær med sol og blå himmel. Natten var lys og fin med stor, skinnende måne. Vinden har vært rett i mot hele det siste døgnet, men farten økte etter som vinden avtok. Nå kl. 12 er det 1-2 m/s og vi begynner å ane en vestlig komponent i vinden.
I følge Herb skal vi få lett vest-sydvestlig vind i ettermiddag om vi fortsetter nordover. Senere skal vi passere en lavtrykksfront og få et vindskifte til nordvest med 7-10 m/s. Det høres bra ut etter nærmere 40 timer for motor!

Vi etterfylte diesel fra kanner i formiddag. Hittil har vi brukt 95 liter noe som gir et snitt på 2,5 liter diesel per motortime. Da har vi kjørt på forholdsvis høyt turtall med 2 500 omdreininger.

Babette kalte oss opp på VHFen i går ettermiddag. De fikk ikke motoren opp på høyere turtall. Ørnulf diskuterte problemet med Svein-Hugo, og forslag om å bytte grovfilteret til dieselen kom opp. Heldigvis løste problemet seg uten nærmere inngrep. Det var vel et av disse lunene som seilbåtmotorer får for seg innimellom.

Det var bedre radioforhold i går, og vi snakket med Vanvara, Fatuhiva og Apricus på kortbølgeradioen. Vanvara hadde 680 nm igjen til Kinsale ved 14-tiden i går, mens Fatuhiva hadde 480 nm igjen. Det står bra til i alle båtene.

Vi har hatt flere delfinflokker på besøk det siste døgnet. Noen få portugisiske krigsskip har vi også passert, mens det myldrer av noen hvite blomsterlignende småting i overflaten. Lurer på hva det kan være?
 

Logg dag 4 - 16.06.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 42° 06' W 024° 38'
Utseilt distanse siste 24 timer: 127,5 nm gjennom vannet (101,6 nm over bakken)
Gjenstående distanse til Kinsale, Irland: 876,6 nm

Finværet holdt seg utover ettermiddagen i går, og ved 16-tiden kunne vi heise genakeren i 5-6 m/s fra vest. Det var relativt sterk motstrøm på 1-1,5 knop, og vi lot motoren hjelpe til på farten. Med 1 500 omdreininger holdt vi rundt 5,5-6 knop gjennom vannet og 4,5 knop over bakken.
Babette heiste også genaker, men hadde dessverre et uhell. Genakeren løsnet fra fallet i toppen og havnet i sjøen. De reddet genakeren, men må opp i masten for å få ned fallet igjen. Uten mastetrinn er det ikke helt enkelt her ute på Atlanteren, og Babette motorseilte videre med genoa og storseil.

Utover kvelden skyet det mer over. Vinden var variabel, og med en del mørke skyer i horisonten valgte vi å ta ned genakeren ved 22-tiden. Vinden var for svak til at vi fikk genoaen til å stå, og vi motorseilte videre med storseil. Sent på natten og i de tidlige morgentimene fikk vi noen perioder med duskregn og dårlig sikt, og vi satte en guard på radaren. Guarden sørger for at radaren gir en alarm når den registrerer et ekko (skip) innenfor den valgte guard-sonen. I og med at vi seiler sammen med Babette og ikke ønsker å få alarm på Babette's ekko, satte vi guarden fra 1,5-6 nm.

Herb kom med gode nyheter i går kveld. Vi kunne begynne å seile på direkte kurs mot Kinsale! Vinden skulle dreie til vest-nordvest, siden til nordvest og ligge på 15-20 knop fredag. Dette er fin vindretning for vår kurs på 041° mot Kinsale.
I morges kunne vi rulle ut genoaen, og kl. 09:45 kunne vi omsider stanse motoren. Kl. 12 seiler vi rett mot Kinsale i 5-6 knops fart gjennom vannet.
Vi har fortsatt motstrøm på 0,5-1 knop.

På det norske radionettet i går ble de hvite blomsterliknende småtingene som ligger i hopetall i overflaten diskutert. Det hersker bred enighet om at det må være en manettype. Det kom også frem en teori om at dette kunne være puppestadiet til de portugisiske krigsskipene. Jørgen i Vanvara kunne for øvrig opplyse om at de portugisiske krigsskipene består av flere (tre?) organismer. Ellers har det maritime livet rundt Sedna det siste døgnet bestått av en liten skilpadde, en hval som var oppe og trakk luft et par hundre meter foran oss og mange delfiner.

 

Logg dag 5 – 17.06.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 43° 22' W 022° 37'
Utseilt distanse siste 24 timer: 130,3 nm gjennom vannet (116,7 nm over bakken)
Gjenstående distanse til Kinsale, Irland: 760,4 nm

Vinden holdt seg hele ettermiddagen og kvelden i går, men ved 5-tiden i morges måtte vi igjen fyre opp jernfokka. Vi har hatt et bra døgn med 5,4 knop gjennom vannet. Over bakken klarte vi 4,8 knop i snitt på tross av motstrøm på 0,5-1 knop.
Herb melder vestlig vind rundt 10 m/s fra i morgen kveld, og sier utsiktene frem mot onsdag ser veldig bra ut. Det er godt å høre, for all motorkjøringen hittil har gjort et kraftig innhogg i dieselbeholdningen.

Vi seiler fortsatt innen synsvidde med Babette og har jevnlig kontakt på VHF. På det norske radionettet i går snakket vi med Fatuhiva, Vanvara og Apricus. Det står bra til i alle båtene.

Et skip passerte Babette og Sedna på vei sydover ved 22-tiden i går kveld.
Delfiner avla to korte visitter i går ettermiddag. Det begynner å bli langt mellom de portugisiske krigsskipene, men de hvite blomstermanetene florerer stadig i farvannet rundt Sedna.


Logg dag 6 - 18.06.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 44° 44' W 020° 42'
Utseilt distanse siste 24 timer: 124,9 nm gjennom vannet (116,4 nm over bakken)
Gjenstående distanse til Kinsale, Irland: 644,0 nm

Vinden dabbet mer og mer av utover ettermiddagen i går. Først ved 01-tiden i natt kunne vi stoppe motoren. Vinden økte på og på formiddagen varierte vinden fra 7-12 m/s fra nordvest.
Herb melder om gode vindforhold de neste dagene. Vi skal gå gjennom fronter søndag og tirsdag, noe som kan gi variabel vind mens det står på. Mandag melder Herb om 10-13 m/s fra vest. Vi skal foreløpig gå mot waypoint 45° N 21° W, og deretter 46° N 18° W. Nord for 46° N kan det være litt vel mye vind de neste par dagene, og vi skal holde oss syd for denne breddegraden inntil videre beskjed.

Fatuhiva hadde 40 nm igjen til Kinsale ved 14-tiden i går, og er sikkert vel ankommet nå. Heldiggrisene! Vanvara hadde 276 nm igjen til Kinsale og regner med å ankomme mandag. Apricus har litt lenger til Falmouth og regner med å være fremme tirsdag. Babette og Sedna håper å være fremme i Kinsale fredag.

Sønnen til Shannon i Babette, Jostein, fyller 20 år i dag, og vi har sendt bursdagshilsen per mail. GRATULERER MED DAGEN, JOSTEIN!

To båter er siktet det siste døgnet. Det første skipet passerte bak oss i grålysningen, mens det andre passerte foran oss noen timer senere.


Logg dag 7 – 19.06.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 45° 27' W 017° 55'
Utseilt distanse siste 24 timer: 141,3 nm gjennom vannet (125,3 nm over bakken)
Gjenstående distanse til Kinsale, Irland: 531,4 nm

Det ble mer og mer huskestue utover ettermiddagen og kvelden i går. Vinden holdt seg på rundt 10-12 m/s og sjøen bygde seg opp deretter. Vi seilte slør, men båten dro seg opp i vinden i kastene og de krappe bølgene får båten til å gire. Det er stunder da vi lengter tilbake til dagene med motorkjøring i stille sjø… Men det går jo fort unna, da!
På morgenkvisten roet vinden seg, og utover formiddagen kunne vi ta ut revene av storseilet.

Radioforholdene var dårlige i går kveld, og Herb utsatte sendingen først til 21:30 og siden til 22:00. Da vi fikk kontakt med han, gjettet han seg frem til vår posisjon, mens jeg ropte "roger" tilbake. Da han leste opp vår værmelding, var det var for sikkerhets skyld en asiat på CQ-jakt (CQ = seek you, radioamatører som prøver å kalle opp hverandre så langt unna som mulig) på samme frekvens. Vi hørte asiaten bedre enn Herb, men fikk med oss det vesentlige; vi skal holde oss syd for 46° N frem til tirsdag kveld for å unngå svært sterke vinder.

Vanvara og Apricus var på det norske radionettet i går. Vanvara er lykkelige over å lukte land - de regner med å være inne i Kinsale i dag, mandag. Apricus tar fortsatt sikte på å nå Falmouth tirsdag.

Vi så et skip i løpet av natten. Skipet må ha vært stort, for det ga et godt ekko på radaren helt opp til 10 nm avstand.



Logg dag 8 - 20.06.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 47° 20' W 016° 02'
Utseilt distanse siste 24 timer: 142,5 nm gjennom vannet (137,6 nm over bakken)
Gjenstående distanse til Kinsale, Irland: 395,6 nm

Vi hadde fint vær i går ettermiddag med 4-7 m/s fra nord-nordvest. Siden sent i går kveld har vi hatt 10-14 m/s fra nordvest. Sjøen har bygd seg opp deretter, og det humper og rister godt. Vi har vært gjennom en front i formiddag med duskregn og variabel vind. Sikten har til tider vært svært dårlig og vi har brukt radaren flittig.
De sterke vindene nord for 46° N som Herb advarte oss mot er ikke lenger noe å bekymre seg for. Gribfilene og værfaksene vi har studert, har heller ikke vist sterke vinder i det området. Herb sier vi nå kan gå mot 48° N 15° W, men at vi bør holde oss vest for dette waypointet for fortsatt å få nordvestlige vinder. Øst for waypointet er det stor mulighet for nordøstlige vinder, og motvind fra nordøst vil vi ikke ha. Vi skal gjennom en front tirsdag kveld og skal deretter få nordvestlig vind rundt 7-8 m/s. Denne vinden skal holde seg onsdag, mens vi torsdag skal gjennom en ny front. Vindforholdene ser bra ut for seilasen frem til Kinsale, og vi regner med å være fremme i løpet av fredag!

På det norske radionettet i går snakket vi med Apricus som hadde drøyt 100 nm igjen til Falmouth. De regner med å være inne tirsdag. Blå kom også inn på nettet i går. Kari og Eilif har hentet båten i Southampton og er nå på vei opp Irskesjøen mot Crinonkanalen og Caledonienkanalen. Etter å ha seilt sammen i mange uker fra Dominca til Sint Maarten, var det ekstra hyggelig å høre fra Blå på radioen igjen. Vanvara ankom Kinsale i går.

En due landet på solcellepanelet til Babette i går. En stund var den også styrmann der den vaglet seg på roret. Natten tilbrakte den på fordekket til Sedna før den forsvant igjen i formiddag.

Et skip passerte mellom Babette og Sedna i morges. Det var dårlig sikt, men jeg så skipet godt på radaren på 3 nm avstand. Det dukket etter hvert ut av tåken og passerte på vår babord side på vei sydvestover. Fra Sedna så den ut til å passere veldig nærme Babette, og Shannon hadde også vært ganske nervøs når skipet nærmet seg. Det hadde passert på under 1 nm avstand.
Delfiner var innom en snartur i formiddag, og det er fortsatt noen hvite blomstermaneter å se. Ellers er det dårlig med maritimt liv i farvannet rundt Sedna om dagen.

Logg dag 9 – 21.06.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 49° 01' W 013° 31'
Utseilt distanse siste 24 timer: 149,4 nm gjennom vannet (142,5 nm over bakken)
Gjenstående distanse til Kinsale, Irland: 253,3 nm

Nok et bra døgn med god fart rett mot målet!
Kulingen holdt seg utover ettermiddagen. Slitsomt. Det ble enkel middag. (Drytech). Sikten bedret seg utover ettermiddagen og vi kunne skru av radaren igjen. Vinden roet seg på kvelden, og utover formiddagen har vi hatt 8-12 m/s fra nordvest. Det er store dønninger, men de krappe bølgene som får båten til å gire forsvant med kulingen.

Herb melder om vind rundt 7-10 m/s fra nordvest natt til onsdag og onsdag. Torsdag vil vi få 7-8 m/s fra sydvest, mens vi fredag skal gjennom en ny front med vind 7-8 m/s fra nordvest.

På radioen i dag hørte vi Vanvara. De ligger i marina med dårlige radioforhold, og hørte oss veldig svakt. De var bekymret for Babette og Sedna på grunn av det dårlige været som ligger over Irland. Det har gått ut mange varsel om sterk og stiv kuling, samt liten storm. Varslene gjelder kysten av Irland og Irskesjøen, så vi er ikke berørt. Lavtrykket er på vei østover. "Er alt vel?", ropte Jørgen. "Roger, roger, roger", ropte Svein-Hugo tilbake. Det var veldig hyggelig av Jørgen å kalle oss opp i dag. Godt å høre at det er noen i land som tenker på oss her ute på havet.

Ingen skip i sikte det siste døgnet.


Logg dag 10 - 22.06.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 50° 25' W 011° 01'
Utseilt distanse siste 24 timer: 136,3 nm gjennom vannet (125,1 nm over bakken)
Gjenstående distanse til Kinsale, Irland: 128,1 nm
ETA Kinsale, Irland: 23.06.06 kl. 12:30 UTC

Vi har hatt fint vær og god sikt det siste døgnet. Vinden roet seg ytterligere i går ettermiddag og på kvelden hadde vi 5-8 m/s fra nordvest. Nå duver vi opp og ned på store dønninger og seiler rett mot Kinsale.

Herb melder om 5-7 m/s fra sydvest torsdag på dagen, litt mer vind fra syd på kvelden. Fredag morgen får vi lette vinder 5-6 m/s fra syd-sydvest. Det blir sannsynligvis sterke vinder fredag ettermiddag/kveld, og Herb sier vi bør prøve å nå frem til Kinsale fredag morgen. Ved 11-tiden i formiddag var farten nede i 3,5-4,5 knop, og vi startet motoren for å holde 5,5-6 knop. Med denne farten er vi inne i Kinsale i morgen tidlig!

Blå ligger i Belfast sammen med Noravind og Don't Worry. Eilif kunne berette om sterk vind inne i marinaen på radioen i går. Vi tror vi hørte Vanvara kalle oss, men han hørte ikke oss. Det er ofte for dårlige forhold når man ligger i marina.

Et skip passerte i natt. Det var lett å se skipet med det blotte øyet, men i de store dønningene ga det for dårlig ekko på radaren til at guarden ga alarm.

Logg dag11 – 23.06.06:

Posisjon 10:30 UTC: N 51° 42' W 008° 31'
Kinsale, Irland
Utseilt distanse siste 22,5 timer: 131,7 nm gjennom vannet (125,2 nm over bakken)
Total utseilt distanse gjennom vannet: 1 309,4 nm
Total utseilt distanse over bakken: 1 181,5 nm
Storsirkelruten: 1 123,2 nm

23. juni 2006 er en stor dag om bord i Sedna. Vi ankommer Kinsale og er offisielt ferdig med Atlanterhavet og alle havseilaser på turen. Nå er det bare sjøer (Irskesjøen og Nordsjøen), kanaler (Crinan og Caledonien), sund og fjorder igjen! I tillegg er det St. Hans og Mamma Astrids bursdag. GRATULERER MED DAGEN!

I går ettermiddag hadde vi sol og blå himmel med noen hvite skyer innimellom, det var varmt og godt i været og vi motorseilte i lite vind. Svein-Hugo så lysskinnet fra Fastnet Rock så snart det mørknet i går kveld ved 23-tiden. I morges var det speilblank sjø i det vi nærmet oss Irskekysten, og vi gikk for motor hele veien inn til Kinsale.

Det var dessverre dårlige radioforhold i går kveld. Det var så vidt vi hørte Herb, mens han ikke hørte oss i det hele tatt. Vi sendte han derfor en mail om at vi er kommet frem og at vi er svært takknemlige for alle de 31 værmeldingene han har gitt spesielt for oss fra Sint Maarten via Azorene til Irland. Det er virkelig en fantastisk jobb han gjør.

Vanvara og Fatuhiva var på radioen i går ettermiddag. De seilte fra Kinsale retning Dublin sammen med Felicie.

Ved 12-tiden i går var vi på kollisjonskurs med en stor tråler. Vi fulgte den lenge både på radaren og ute med det blotte øyet, før den snek seg bak oss i sakte fart. Ellers har vi sett flere båter det siste døgnet etter som vi nærmet oss Kinsale.

Vi ankom Kinsale YC Marina kl. 10:30 i formiddag etter 9 døgn 21 timer og 20 minutter i sjøen. Vi hadde ikke mer enn fått fortøyd Sedna, før Shannon og Ørnulf kom om bord til en velfortjent ankerdram.