De siste
ukene i Karibia tilbrakte vi på tre av øyene i de Nederlandske Antillene.
Statia har en spennende historie, en flott marinepark og bier i fjellet.
Saba sjarmerte oss i senk og ble straks en av våre favoritter. På Sint
Maarten dominerer masseturisme, tax free butikker og kasinoer med blinkende
lysreklame. Her forberedte vi oss selv og båten på en ny
atlanterhavskrysning.
St. Eustatius (Statia)
Statia er en
liten, sjarmerende øy med 2 700 innbyggere. Fra ankringsplassen i Oranje
Baai ser man en lang klippe bak sandstranden. Noen bygninger klorer seg fast
mellom gamle steinruiner som ligger halvveis ute i sjøen. På toppen av
klippen skimtes den øvre byen Oranjestad. Øst på øya ser vi vulkanen the
Quill som rager 600 m til værs.
Statias
storhetstid varte fra midten til slutten av 1700-tallet. I denne perioden
kriget Europas storhetsmakter med hverandre. England forsøkte i tillegg å
slå ned på opprøret i Amerika. Storhetsmaktene ville ikke at deres kolonier
skulle handle med fienden og satte opp skatter og avgifter på handelen.
Nederland holdt seg nøytrale i denne perioden og åpnet Statia som en fri
havn. På Statia ble det mulig å selge og kjøpe alle slags varer så lenge
papirene var i orden. Nasjoner som lå i krig med hverandre kunne handle med
Statia. Papirer fra Statia ble derfor koblet til varer produsert i andre
land. I 1770 produserte for eksempel Statia 600 000 pund sukker, mens de
eksporterte 20 millioner pund. Dette var offisielt godkjent smugling, og de
rundt 8 000 nederlandske, engelske og jødiske innbyggerne ble rike. Statia
ble kjent som Golden Rock.
I 1776
seilte det amerikanske handelsskipet Andrew Doria inn i Oranje Baai
og skjøt en salutt. Guvernør de Graff var usikker, men valgte å gjengjelde
salutten, om enn med to færre kanoner. Det han ikke var klar over, var at
Andrew Doria var under kommando av en opprører som var kaptein i den
amerikanske marinen. Statia ble dermed den første nasjonen til å saluttere
et amerikansk marinefartøy. Britene syntes ikke noe om dette, og enda mindre
om at et amerikansk skip senere kapret et britisk skip og seilte det til
Amerika. Disse to hendelsene i tillegg til at Statia solgte våpen til de
amerikanske opprørstyrkene, førte til krig mellom Storbritannia og
Nederland.
Admiral
Rodney seilte til Statia og Statia overga seg. Alle skip og lagerhus ble
konfiskert, men britene fant mindre penger og verdier enn de hadde
forventet. Rodney la merke til at det ble holdt svært mange begravelser i
forhold til innbyggertallet. Han beordret at en begravelse skulle stanses og
åpnet kisten. Kisten var full av mynter og smykker. Litt graving på
kirkegården avslørte mer. Rodney arresterte et hundre jødiske menn for
deportasjon. Sydd inn i klærne deres fant britene 8 000 pund sterling til.
Rodney stakk pengene i egen lomme før han deporterte fangene til St. Kitts.
Han holdt så en stor auksjon som innbrakte Rodney og hans mannskap en
formue. Dette var ikke veldig populært blant de britiske innbyggerne på
Statia. Rodney ble saksøkt og spørsmål ble stilt i parlamentet hjemme i
England. Heldigvis for Rodney vant han det viktige slaget om the Saintes, og
alt ble tilgitt.
På slutten
av 1700-tallet var Statia igjen nederlandsk og handelen florerte, men tidlig
på 1800-tallet endret det politiske og økonomiske klimaet seg i Karibia.
Statias rolle som Karibias handelssentrum opphørte og en lang
nedgangsperiode med stor emigrasjon begynte. Lagerhusene som var blitt bygd
på sand under klippen langs sjøen sank sakte, men sikkert og påfølgende
orkaner ødela den nedre byen ved sjøen. I dag kan man fortsatt se noen av
ruinene.
Bier på the
Quill
Sammen med
Kari og Eilif i Blå seilte vi fra St. Kitts til Statia. Vi plukket
opp en bøye og lå trygt og godt i Oranje Baai. Morgen etter tok vi på oss
fjellstøvler og gjorde oss klare til å bestige the Quill. Vi tok jolla inn
til havna, fikk sjekket inn hos tollvesenet og fant kontoret for St.
Eustatius National Park. Her kjøpte vi hvert vårt turpass (gyldig i 1 år!),
og startet på første etappe opp stien til Oranjestad. Vi var snart oppe på
platået og fulgte skiltene mot the Quill. En bil med rødekors-symbol kommer
opp på siden av oss og en dame i uniform ruller ned vinduet. Hun skal sikker
forsikre seg om at vi har med nok vann, tenkte jeg, men neida. Hun vil bare
advare oss om at det er ekstremt mye bier på fjellet. Det er ikke noe farlig
bare vi er stille og ikke bråker. Prating, skrik og skrål tiltrekker seg
visst biene. Bier, ja, det er jeg ikke veldig glad i… Er det bier hele veien
opp, spurte jeg. Ja, det er bier hele veien, sa sykepleieren. Tøff i trynet
fortsatte jeg sammen med de andre. Snart var vi over på skogstier. Og her så
vi (jeg) biene. Det var ganske mange. Hmm. Nei, dette vil jeg ikke. Jeg
snur, sa jeg. De tre andre har ingen bi-fobi og fortsatte oppover. Senere
fikk jeg selvsagt høre at det ikke hadde vært bier etter at de kom ut av det
partiet jeg snudde midtveis i. Jaja, i stedet fikk jeg sett meg ekstra godt
om på St. Eustatius Historical Foundation Museum og ble lommekjent i den
lille byen.
Kari, Eilif
og Svein-Hugo hadde en fin tur opp på the Quill. Underveis så de mange
krepsliknende dyr som bodde i skjell. De lurte fælt på hvordan disse dyrene
hadde kommet seg opp på 5-600 m, men kom ikke frem til noen konklusjon som
hørtes plausibel.
Dagen etter
var Svein-Hugo på dykkertur med Golden Rock Divers. De dro ut i marineparken
ved Oranje Baai. Her var det mye smått og spennende å se.
Om kvelden
ba vi Kari og Eilif på tradisjonell norsk mat om bord i Sedna – Toro
tomatsuppe med makaroni og pannekaker. Jo lengre vi er hjemmefra, jo bedre
smaker det!
Saba
Nederlandske
Saba er med sine 13 kvadratkilometer den minste av de bebodde øyene i
Karibia. Øya er en stor vulkan og har flere topper og kupler (”plugger”).
Vulkanen har ligget i ro de siste 5 000 årene. Sabas Mount Scenery er det
høyeste fjellet i det nederlandske kongedømmet med sine 877 meter.
Skråningene er bratte, noen steder mer enn 60°. Flere daler eller raviner
løper ned fjellsidene. Det er noen få flatere platåer, de to største er the
Bottom og Flat Point.
Det er to
ankringsplasser på Saba. I Fort Bay på sydsiden er det bygget en liten havn,
men det er lite plass til ankring for gjestende båter. Denne plassen er
derfor bare anbefalt i sterk nordavind. Den mest brukte ankringsplassen på
Saba er på vestsiden av øya fra Ladder Bay til Wells Bay. Her er det lagt ut
bøyer til besøkende båter. Det er en dingytur på 1-2 nm rundt til sydsiden
og Fort Bay, men i fint vær kan man ta jolla inn til land i Ladder Bay og gå
opp the Ladder. The Ladder er en trapp som fører fra sjøen og opp til Bottom.
Dette var den første atkomstveien til Saba. Trappa er hugget ut i stein og
den går rett oppover fra sjøen. Før havnen i Fort Bay ble bygget, ble the
Ladder brukt til å frakte varer og folk opp til Bottom når sjøen var for
røff til å gå i land i Fort Bay.
Nederlandske
veieksperter var overbevist om at det ikke kunne bygges veier på Saba på
grunn av øyas bratte terreng. Josephus ”Lambee” Hassell tok derfor et
korrespondansekurs i veibygging. Under hans ledelse bygget innbyggerne på
Saba The Road fra Fort Bay til Bottom. Denne første veistrekningen
stod ferdig i 1943 og i 1950 var veinettet mellom landsbyene ferdigstilt.
Den første bilen kom til Saba i 1947.
Sammen med
Blå ankret vi opp i Ladder Bay på 12 meters dyp. Vannet er
krystallklart og vi hadde ingen problemer med å se hvordan ankeret la seg.
Fra dekk. Svein-Hugo tok allikevel på seg snorkleutstyret og jumpet uti. Han
fulgte kjettingen nedover. Ankeret lå godt begravd i hardpakket sand.
Sightseeing
med Garvis
Morgenen
etter tok vi jolla inn til stranda under the Ladder og klatret opp til
Bottom. Det var mange trinn i varmen, og pusten gikk litt tungt! Vi ruslet
gjennom Bottom og beundret husfasader, steingjerder og blomsterbed i alle
regnbuens farger. Husene på Saba er hvite med røde tak. De fleste husene har
grønne vinduskarmer og dører. Alle vi møter hilser, smiler og vinker. En
lastebilsjåfør stopper og spør om vi vil sitte på ned til Fort Bay.
Førsteinntrykket av Saba er litt Kardemommeby og veldig sjarmerende. Her
liker vi oss! I Fort Bay sjekker vi inn hos Harbour Master. Han ringer en
taxi for oss og Garvis Hassell tar oss med rundt på øya. Garvis er
fjerdegenerasjons Sababeboer og har mye å fortelle.
Det bor i
dag rundt 1 500 mennesker på øya og det er fire landsbyer. Den største er
Windwardside. Her er det flere butikker og restauranter, bank og postkontor.
The Bottom var den første landsbyen som ble etablert på Saba rundt 1640. I
dag er den Sabas nest største landsby og administrasjonen holder til her.
St. John’s ligger på veien mellom Bottom og Windwardside, mens Hell’s Gate
ligger på veien fra Windwardside til flyplassen. I følge Garvis fikk Hell’s
Gate navnet sitt på grunn av at den lå vanskelig til. Man måtte bokstavelig
talt klatre opp fjellvegger for å komme til landsbyen, og uttrykk som ”Hell,
I have to go over there” var ikke uvanlig. Derav navnet Hell’s Gate.
Folk er
fleksible på Saba. Mens vi spiser en nydelig tilberedt lunch i Windwardside,
gjør Garvis unna et par andre taxiturer. Vi møtes igjen ved posthuset som
avtalt og fortsetter rundturen. Han kjører til Hell’s Gate og viser oss
huset sitt. I klart vær kan han se til Sint Maarten, St. Barth, Nevis, St.
Kitts og Statia fra verandaen. Under oss ser vi flyplassen med sin 400 m
korte rullebane nede på Flat Point. Her tar det av og lander Twin Otter fly
med 19 passasjerer (slike fly som Widerø brukte tidligere). Eilif har
flygersertifikat og syntes at banen på Montserrat med sine 600 m var i
korteste laget… Men så hender det jo at flyene ikke får tatt av eller landet
på Saba, da.
Garvis
slipper oss av på toppen av the Ladder, og vi går ned trappene til stranden
igjen. Nedover er det lår og knær som sliter mest. Vi finner igjen jollene
våre, kommer oss ut gjennom brenningene og er snart tilbake i Blå og
Sedna.
Dykking &
Mount Scenery
Morgenen
etter har Svein-Hugo meldt seg på dykkertur. Sikten i sjøen rundt Saba er
enestående med et minimum på 20 meter, og det er mange spektakulære
dykkersiter her. Mens Svein-Hugo gleder seg vilt til å dykke på noen av
Karibias beste dykkersiter, tar Kari, Eilif og jeg jolla inn til Fort Bay.
Det blir en fuktig tur. Når vi runder Ladder Point møtes vi av store
dønninger. Noen av bølgene bryter og slår inn over jolla. Huff! Godt det er
varmt i været.
I Fort Bay
møter vi Garvis som kjører oss opp til Windwardside. Planen er å gå opp på
Mount Scenery. De er glade i å hugge ut trapper her på Saba, og det går en
trapp helt til toppen av fjellet. 1 064 trappetrinn for å være nøyaktig.
Turen var estimert til 1 ½ time hver vei. Vi startet med friske ben og stort
pågangsmot. For undertegnede tok det ikke mange trinnene før pusten gikk
tungt og melkesyren gjorde seg gjeldende. Kari og Eilif er i god form, jeg
hørte ingen av de puste tungt. Med noen korte pauser underveis og stor
vilje, kom jeg meg til topps. På 1 time! Ikke dårlig, om jeg skal si det
selv. På toppen fant vi skilt til tre forskjellige utsiktspunkter, og
strevet ble belønnet med svimlende høyder og fantastisk utsikt i alle
himmelretninger.
På vei ned
spiste vi lunch på en økologisk restaurant drevet av et idealistisk ungt
par. Vi satt ute i en nydelig hage midt i regnskogen og ble servert iskaldt
drikke og deilige sandwicher. Det var godt, det.
Vel tilbake
i Sedna møtte vi en strålende fornøyd Svein-Hugo. Big Mike Austin
hadde hentet Svein-Hugo med dykkerbåten ved 9-tiden. De dro først ut til the
Pinnacles på 3rd Encounter. Det er en øy akkurat som Saba,
med den lille forskjellen at the Pinnacles ligger under vann. Her dykket de
ned til 36,5 m. Sikten var upåklagelig og pinaklene fantastiske. De så en
black tip hai i det de nærmet seg bunnen, og to til i det de svømte over
pinaklene. En stor morene på rundt 2 m tittet frem i det de startet
oppstigningen.
Det neste
dykket var nærmere land på siten Hot Springs. De gikk ned til 19,6 m.
Her er det sulfatkilder som avgir varme. Big Mike viste Svein-Hugo en liten
havhest på 15-20 cm. Big Mike hadde oppdaget havhesten noen uker tidligere
og hadde siden sett den hver gang han dykket på stedet. Havhestene er
stedsbundne og forflytter seg ikke langt. De svømte også gjennom en stim med
store (rundt 1 m lange) sølvfargede fisk.
Det siste
dykket var på siten Babylon. Her så de en 1,5 m lang black tip hai
som de fulgte ned til 27 m. Haien sirklet rundt Big Mike og Svein-Hugo to
ganger før den kom mot dem. Haien svingte unna bare 2-3 m foran dem.
Etter en
lang dag med fjelltur og dykking, hadde Eilif og Svein-Hugo fortsatt energi
til overs. De tok jolla nordover til Wells Bay for å snorkle. Her er det
grotter man kan svømme gjennom. Sikten er fantastisk god og dyrelivet
mangeartet. Eilif og Svein-Hugo så ikke mindre enn tre skilpadder på en
gang.
Den siste
morgenen på Saba avlyste Kari og Eilif det planlagte morgenbadet da de
oppdaget en hai på rundt 2 m som sirklet rundt Blå. Og så Svein-Hugo
som hele tiden hadde lovet meg at det ikke var farlige dyr der. De kommer
ikke inn hit, forsikret han meg hver gang jeg skulle hoppe uti. Like greit
at haien ble oppdaget den siste morgenen!
Det var
trist å ta farvel med Saba etter tre fantastiske dager. Saba er blant våre
favoritter sammen med Herm, Grenada, Iles des Saintes og Montserrat. Dette
er øyer vi gjerne kommer tilbake til.
Sint Maarten & St. Martin
Sint Maarten
& St. Martin er delt på midten. Nederlandske Sint Maarten ligger på den
søndre delen av øya, mens franske St. Martin er nord på øya. En artig
historie, helt uten historisk dokumentasjon, forteller hvordan øya ble delt
mellom Nederland og Frankrike. I stedet for å krige om øya, var de to
nasjonene så siviliserte at de fikk en franskmann med en flaske vin til å gå
i en retning og en nederlender med en flaske gin til å gå den andre veien.
Der de møttes skulle grensen trekkes. Frankrike endte opp med mer land fordi
ginen var sterkere enn vinen.
Tidligere
var Sint Maarten viktig for nederlenderne på grunn av salt dammene på den
søndre siden av øya. En periode ble det også produsert tobakk og siden
sukker på øya. Etter kollapsen i sukkermarkedet startet en lang
nedgangsperiode. I 1939 ble øya erklært tollfri, og Sint Maarten & St.
Martin ble etter hvert Karibias shoppingsenter nummer en.
Øya er i dag
et av de mest kjente feriestedene i Karibia med rundt 1 million besøkende
hvert år. Cruisebåter anløper daglig, og det er hundrevis av tax free
butikker og restauranter, samt mer enn et dusin store kasinoer.
Amerikanere
som ikke har råd til å reise til den mer fasjonable St. Barths, kommer hit
på pakketur. Øya har mange nydelige sandstrender, en del er dessverre
ødelagt av masseturisme og manglende vedlikehold. Digre lysreklamer
dominerer gatebildet, fortau og fotgjengeroverganger er fraværende. Langs
veiene ligger det mye søppel.
Simpson Bay
Lagoon
Det var 9-12
m/s motvind og vi seilte kryss fra Saba til Sint Maarten. Vel fremme ankret
vi i Simpson Bay, før vi kunne gå inn i lagunen ved dagens siste bruåpning.
Plass i marinaen kunne vi ikke få, for havnesjefen var gått hjem for dagen.
Dagen etter var havnesjefen på plass og vi ble ledsaget inn i marinaen.
Marinapersonalet fortøyde Blå og Sedna, og ordnet med strøm og
vann. Når de var gått, kunne vi fortøye Blå og Sedna
ordentlig.
Ved Simpson
Bay Marina lå Jimbo’s, en meksikansk restaurant med god mat og drikke,
svømmebasseng og gratis trådløst nettverk. Perfekt! Blå og Sedna
fikk snart selskap av flere norske båter. Chica, Snorre IV,
Helen Kate, Felicie, Babette og Apricus dukket opp
i tur og orden. Blå seilte til Tortola, British Virgin Islands dagen
før vi dro fra Sint Maarten. De skal sette båten på et skip som frakter den
til Southampton. Chica satte kurs for Azorene noen dager før oss.
Babette seilte dagen etter Sedna, mens Snorre IV,
Felicie og Apricus seilte uken etter. Felicie og
Apricus la turen innom Bermuda for henholdsvis å etterfylle diesel og
plukke opp mannskap. Helen Kate lå for anker ute i Simpson Bay Lagoon.
De skal seile ned til Trinidad og Tobago i mai, og planlegger så å gå
gjennom Panamakanalen og ut i Stillehavet neste vinter.
Det ble
mange sosiale sammenkomster både på Jimbo’s og andre restauranter i området.
Innimellom alle lunchene, middagene og drinkene, forberedte vi oss selv og
båten for overfarten til Azorene. Svein-Hugo var oppe i riggen og sjekket at
alt er i orden. En deflektor gnagde på kutterstaget, så han måtte opp en tur
til for å flytte deflektoren. Vantene som hindrer masten i å pumpe måtte vi
også stramme litt. Mat og drikke ble handlet inn på Cost U Less og Grand
Marche. Jaqueline på Grand Marche ordnet vakuumpakket frosset karbonadedeig
og minuttbiff i passe store pakker. Deilig med ferskt kjøtt underveis!
En skitten
affære
Før vi dro
på tur hørte vi erfarne langturseilere si at det er to ting som går i
stykker i båt. Motoren og doen. Uten motor og do er det ikke mye stas i
seilbåt. Vi har derfor tatt de dystre spådommene på alvor. Motoren har fått
sjekket motor- og girolje med jevne mellomrom. Olje, filtre, impeller og
andre dupeditter er skiftet etter boka, og motoren går som en klokke. Doen
har vi stelt med båtplumbo og olje, og den har pumpet dritten villig vekk.
Til nå. Natt til søndag, en uke før vi la ut på atlanterhavsoverfarten, gikk
doen tett. NEI!!! Heldigvis ligger vi i Simpson Bay Marina og har tilgang
til toaletter i land inntil problemet er fikset.
Søndag
morgen går Svein-Hugo i gang med møkkajobben. Proppen viser seg å være i
y-krysset. Fra y-krysset går det en slange videre til septiktanken og en
rett i sjøen. Hendelen som velger hvor dritten skal havne brakk av for noen
uker siden, og y-krysset har siden den gangen levert alt til septiktanken.
Det er helt greit, tenkte vi da det skjedde og kjøpte et nytt y-kryss i
reserve når vi ankom Simpson Bay. Samtidig kjøpte vi også inn en slange som
vi kan by-passe y-krysset med i et nødsfall ute på sjøen.
Hell i uhell
har vi nye deler om bord, og når Svein-Hugo først må til pers med
drittjobben, kan han samtidig sette inn et splitter nytt y-kryss. Så får han
se innsiden av slangen som nok er like gammel som båten, det vil si 9 år.
Der er det en avleiring på 1 cm, og kloakken har ikke mye tumleplass i
slangen. Hadde det ikke gått tett i y-krysset nå, ville det bare vært et
tidsspørsmål før slangen hadde satt en effektiv stopper for dritten. Så får
Svein-Hugo også bruk for reserveslangen.
Mandag
kjøper vi inn reserveslange. Igjen. Tør ikke være foruten. Takk og lov at
doen gikk tett nå og ikke om en uke eller to ute på Atlanterhavet.
Avskjed med
Karibia
Lørdag 29.
april om morgenen tar vi en siste dusj, gjør en storhandel hos det franske
bakeriet og sjekker ut av marinaen. Helge fra Snorre IV har vært og
klemt ”ha-det-og-på-gjensyn-i-Horta”. Han har gjort seilasen to ganger
tidligere og lover oss en flott seilas. Maggen fra Snorre IV kommer
og ønsker oss lykke til, før hun løper tilbake for å komme seg i jolla. Hun
og Snorre vil følge oss ut til brua. Shannon og Ørnulf fra Babette og
Sonja og Øystein i Apricus kommer for å vinke. Ledsagerbåten fra
marinaen kommer. Det er på tide å kaste loss. De siste bildene blir tatt og
avskjedskomiteen hjelper oss å ta fortøyningene. Det vinkes og tutes. ”Vi
sees i Horta” roper vi til hverandre i det vi seiler ut av marinaen. Maggen
og Snorre kommer opp på siden av oss i jolla. Snorre får kameraet vårt og
tar bilder av oss. De tuter og vinker. Bruen åpnes og vi seiler ut på det
karibiske hav for siste gang. Snart er det bare Atlanteren og Nordsjøen som
gjenstår av turen. Gunnar i Helen Kate kaller oss opp på VHFen. Han
har sett oss passere på vei ut. Vi ønsker hverandre god tur videre, håper vi
sees igjen. På vei ut av Simpson Bay seiler vi forbi en skilpadde.
Det er litt
vemodig å forlate Karibia. Her har vi jo hatt det så fint. Vi har sett og
opplevd utrolig mye. Samtidig vet vi at en sesong er nok for oss.
|