Vi
fortsetter seilasen nordover sammen med Kari og Eilif i Blå fra
Bergen. På Guadeloupe var vi høyt oppe den ene dagen og langt nede i
tekniske uhumskheter den neste. Det var historisk sus over English Harbour
og Nelson’s Dockyard på Antigua, mens seilasen ut mellom revene fra Green
Island ble litt for spennende. På Barbuda ble vi overveldet av hyggelige
mennesker, fregattfugler og dønninger.
Guadeloupe
Caribindianernes navn på Guadeloupe er ”Karukera” – Vakre Vanns øy.
Guadeloupe er fransk og inkluderer de mindre øyene Marie Galante og Iles des
Saintes.
Guadeloupe
består egentlig av to øyer – Grand Terre og Basse Terre. Det var nok en
liten spøkefugl som navnga de to øyene. Grand Terre (stort land) er mindre
og flatere enn den større Basse Terre (lavt/lite land) som domineres av høye
fjell og mye regnskog. Grand Terre er en mye eldre øy. En gang i tiden
liknet den på Basse Terre, men i løpet av millioner av år har fjellene
erodert bort. Mellom Grand Terre og Basse Terre går saltvannselven Riviere
Salèe. Den største byen på øya er Pointe à Pitre på Grand Terre, mens
hovedstaden er Basse Terre på Basse Terre. La Soufriere på Basse Terre er
med sine 1 467 m den høyeste toppen i Lesser Antilles.
Den
europeiske bosetningen på Guadeloupe
I boken ”A
Traveller’s Guide to Caribbean History” av Don og Dene Dachner kan vi lese
om Guadeloupes historie. Columbus gikk i land på Guadeloupe i 1502 på sin
fjerde seilas til Vest India. De fant ingen gull- eller sølvreserver og
spanjolene viste liten interesse for øya. Det skulle gå 129 år før
europeerne utforsket Guadeloupe. I 1631 ble franskmannen Guillaume d’Orange
sendt ut for å kartlegge øya Guadeloupe, Dominica og Martinique. Han
rapporterte at Guadeloupe hadde det største potensialet for en bosetning. I
1634 ble L’Olive og Duplessis utnevnt til guvernører av Guadeloupe. De fikk
med seg fem tusen francs og skulle bygge et fort og et lagerhus, samt
transportere 900 menn til Guadeloupe over en tiårs periode.
Ekspedisjonen ble vanskelig. Mange døde allerede under seilasen.
Forsyningene tok tidlig slutt, og franskmennene jobbet for lange dager under
stekende sol. Overarbeid og feilernæring førte til sykdom. Hadde det ikke
vært for at Caribindianerne forsynte nybyggerne med mat, ville bosetningen
gått i oppløsning.
I stedet for
nye forsyninger, fikk Guadeloupe tilsendt flere utsultede franskmenn fra
moderlandet. En desperat L’Olive besluttet å gå til krig mot Caribindianerne
for å beslaglegge deres matlager.
26. januar
1636, under påskudd av at Caribindianerne hadde stjålet en rull med
bomullstøy, erklærte L’Olive krig. Caribindianerne luktet lunten og rømte
til Dominica. Fra Dominica drev Caribindianerne geriljakrig frem til
franskmennene beseiret de i et 30-timers slag i 1640.
De siste
Caribindianerne ble eliminert fra Guadeloupe i 1658.
I 1660
signerte Frankrike en avtale med England som reserverte St. Vincent og
Dominca for Caribindianerne.
L’Olive ble
forfulgt av motgang også etter angrepet på Caribindianerne i 1636.
Forsyninger ble stoppet før de ankom Guadeloupe. Nybyggerne klandret L’Olive
for alle deres problemer. L’Olive prøvde derfor en annen taktikk. Han ga et
landområde til de geistlige og fikk prestene til å appellere til kardinalen
om å bruke sin innflytelse til å hjelpe L’Olive. Dette var et vellykket
trekk. 12. desember 1637 kunngjorde Company of the Isles at L’Olive skulle
fortsette som guvernør av Guadeloupe. Samtidig begynte forsyningene å komme
regelmessig.
Krig
I 1702
erklærte England krig mot Frankrike. Etter å ha vunnet St. Kitts, vendte
englenderne oppmerksomheten mot Martinique og Guadeloupe. Martinique var
strategisk viktigere enn Guadeloupe, men englenderne var overbevist om
Martinique hadde et formidabelt forsvar. Når sykdom og fråtsing under ”ville
fester” på Barbados, der flåten skulle hvile ut før angrepet, førte til
mange dødsfall og en redusert engelsk styrke, besluttet Sir Christopher
Codrington å angripe Guadeloupe i stedet.
24. mars
1703 angrep englenderne Guadeloupe. Tallmessig underlegne, forskanset
franskmennene seg i fortet ved Basse Terre og forberedte seg på beleiring. I
tolvte time ble de reddet av 12 franske transportskip og 3 krigsskip fra
Martinique, ledet av guvernør Jean Gabaret. Codrington var så opptatt av å
planlegge angrep at han hadde glemt å sette ut utkikksposter. Gabaret gikk
derfor i land uten motstand 3. april 1703.
Gabaret
ledet det franske forsvaret. Han ville beskytte de uerfarne nybyggerne mot å
gå i kamphandlinger mot de profesjonelle engelske soldatene. Videre mente
han at englendernes forsyninger ville ta slutt før eller senere. Gabaret
drev derfor en uthalingstaktikk der han unngikk kamphandlinger. Rundt 1. mai
fikk Gabaret informasjon fra engelske desertører om at engelskmennenes
forråd var i ferd med å tømmes, og 5. mai besluttet englenderne å trekke seg
ut av Guadeloupe.
Sukker og
slaver
Guadeloupe
var sammen med Barbados de første til å eksportere sukker gjennom hollandske
kjøpmenn i 1647, men tobakk var hovedeksportvaren frem til 1660-tallet.
Sukkerinvesteringer på St. Dominique (Haiti) var en enorm suksess. I 1672
instruerte kronen i Frankrike guvernøren på Martinique til å overtale
plantasjeeierne til å bygge egne sukkerraffinerier. I 1679 var det to
raffinerier på Martinique og 3 på Guadeloupe. I 1698 hadde Martinique 18
raffinerier.
Det viste
seg lønnsomt å raffinere sukkeret før skiping, men etableringen av egne
raffinerier på øyene førte også til arbeidsledighet blant
sukkerraffineriarbeidere i Frankrike. Kronen innførte forbud mot raffinert
sukker fra Vest India. Når plantasjeeierne ignorerte forbudet, reduserte
kronen avgiften på uraffinert sukker med 50 % og økte avgiften på Vest India
produsert raffinert sukker med 220 %. Dette var slutten på franske
vestindiske sukkerraffinerier.
Slaver ble
introdusert til Guadeloupe når hollendere brakte rundt 1 200 slaver fra
Brasil på 1600-tallet for å hjelpe til med etableringen av
sukkerplantasjene. I løpet av 1700-tallet ble slaveri vanlig på grunn av
ekspanderingen av sukkerproduksjonen.
Det var
slaveopprør på Guadeloupe i 1737 og 1802. Frigjøringen og de humanitære
bevegelsene i England hadde spredt seg til Frankrike, og æraen for slaveriet
syntes å nærme seg slutten. I 1842 kom det en kunngjøring om at alle
slaveeiere kunne frigjøre slavene sine. Dette var et nobelt forsøk, men bare
konkubiner og deres barn ble frigitt.
Slavene
gjorde hva som helst for å slippe unna. Flere rømte fra Martinique og
Guadeloupe til Dominica og St. Lucia der de kunne søke asyl.
I 1845
gjorde Frankrikes regjering et nytt forsøk på å oppheve slaveriet. Slaver
opphørte å være eiendom, men den tidligere slaveeieren hadde fortsatt rett
til å kreve at slaven skulle jobbe for han. Slavene kunne nå kjøpe sin egen
frihet, og fikk en fridag i uken til å kunne tjene egne penger.
Plantasjeeierne var rasende på denne politikken, men revolusjonen i 1848
feide protestene av banen. I mars 1848 avskaffet den nye regjeringen
slaveriet. For å hjelpe plantasjeeierne som var midt i innhøstingen, ble
datoen for frigjøringen utsatt til juli. Jublende slaver nektet å arbeide og
hele avlingen gikk tapt.
Hendelsene
frem til opphevelsen av slaveriet i 1848 førte til en dramatisk reduksjon i
sukkerproduksjonen. Mellom 1836 og 1848 falt sukkerproduksjonen fra 35 til
12 millioner kilo på Guadeloupe.
Frem til i
dag
I 1914 var
Guadeloupe og Martinique de to siste franskkontrollerte øyene i Vest India.
Øyene var ikke lenger viktige strategiske utposter, men Frankrike fortsatte
å subsidiere de. Guadeloupe og Martinique sendte rundt 15 000 menn til
Frankrike for å kjempe i første verdenskrig. Øyene led under nedgangen i
sukkerindustrien etter krigen, men salget av rom hjalp på økonomien.
Etter andre
verdenskrig begynte uavhengighetsbevegelser å røre på seg, men valget i 1978
viste at folket ikke ønsket uavhengighet fra Frankrike. Både Guadeloupe og
Martinique er i dag Franske Oversjøiske Departementer.
Marinaliv og
litt tekniske problemer
Sammen med
Kari og Eilif i Blå seilte vi til marina Bas du Fort ved Pointe à
Pitre på Grand Terre ved det søndre utløpet av saltvannselven Riviere Salèe.
I marinaen
traff vi igjen Jose og Hans i nederlandske Pim, Ole og Ole i danske
Frigg, Maggen og Helge i Snorre IV fra Langesund og Tove og
Ulf i svenske Sulamit II. Kari og Eilif ba stadig på kaffe og kake i
Blå, og det ble mange hyggelige kvelder i Bas du Fort.
Noe litt
mindre hyggelig er batteriene i Sedna. Svein-Hugo er ikke fornøyd når
han måler de; syrenivået vil bare ikke opp på grønt selv om spenningen ser
ut til å være bra. Dessuten ser det ut til at landstrømladeren ikke lader
batteriene. Waypoint er et elektrofirma som ligger like ved marinaen. De
jobber med å installere elektriske instrumenter i båter. Svein-Hugo avtaler
at de skal komme og kikke på det elektriske i Sedna. Elektrikeren
måler batteriene med et avansert apparat. De ser ut til å være bra. Han går
over det elektriske, og mener vi bør installere en skillediode mellom
startbatteriet og forbruksbatteriene. De er allerede atskilt, men en
skillediode vil bedre ladningen av forbruksbatteriene når vi kjører motoren.
Han skrur ut landstrømladeren og tar den med til verkstedet for å teste den.
Dagen etter
installerer han skilledioden, og det ser ut til å gi bedre ladning når vi
kjører motor. Bra! Landstrømladeren har han testet og han finner ingen feil
ved den. Teorien er at batteriene har for høy spenning, og at
landstrømladeren tror at batteriene er fulladet. Den vil da gi lite strøm
til batteriene. Denne teorien stemmer overens med at vi ikke klarer å få
batteriene opp på grønt syrenivå.
Hva bør vi
gjøre, spør vi, kjøpe nye batterier igjen?
Nei, jeg kan
godt selge dere nye batterier, sier han, men jeg synes at dere skal
fortsette med disse. Det kan hende at de blir bedre etter hvert som de er
kjørt opp og ned noen ganger, fortsetter han. Er dere ikke fornøyde når dere
skal starte på Atlanterhavsoverfarten, kan dere vurdere å bytte batteriene
da.
Ja, så
fortsetter vi med batteriene fra Martinique.
Sightseeing
Vi leide bil
sammen med Kari og Eilif i Blå og kjørte Route de La Traversée, en
rute som går gjennom nasjonalparken på Basse Terre. Langs veien lå Parc des
Mamelles. Der var det vaskebjørner, papegøyer, skilpadder og mange andre
dyr. Dyrehagen ligger i regnskogen og det er mange nydelige blomster og
flotte trær og busker langs gangstiene. De har et eget insektarium med de
snodigste små kryp og en grotte med flaggermus. Både insektene og
flaggermusene er heldigvis bak glassvegger!
Parken har
også en løype med hengebruer, og denne måtte vi jo prøve. Vi ble påkledd
hver vår klatresele. I selen var det festet to stropper med kraftig
dimensjonerte karabinkroker. Instruktøren ga streng beskjed om at minimum en
karabinkrok alltid måtte være festet i vaieren. Med denne formaningen gikk
vi opp trappen til den første plattformen. Derfra gikk det en hengebru med
to planker til å gå på, en vaier på hver side som rekkverk og en vaier over
midten til å feste karabinkrokene i. Vi festet karabinkrokene i vaieren midt
over hengebruen og gikk med usikre skritt ut på gyngende grunn. Litt ekkelt.
Og høyt. 20-30 meter over bakken, stod det på plakatene. Neste plattform var
ca. 30 meter unna. Det var godt å nå fast grunn igjen! Vi klikket oss forbi
plattformen med en og en karabinkrok, og gikk ut på neste hengebru. Slik
gikk vi fra plattform til plattform, fra tretopp til tretopp. Litt av et
adrenalinkick for de høyderedde av oss! Og ingen mulighet for å snu – det
kom andre bak oss… Hele løypa tok rundt 30 minutter. Det var ganske så greit
å komme ned på flatmark igjen.
Lunchen ble
inntatt på Restaurant Le Rocher de Malendure. Der hadde vi fantastisk utsikt
til Pigeon Island og Cousteau Underwater Park. Denne marinparken skal være
et eldorado for dykkere. Svein-Hugo skulle nok gjerne prøvd seg her, men på
biltur med tre ikke-dykkere var det uaktuelt med dykking denne dagen.
Syd på Basse
Terre kjørte vi opp mot den aktive vulkanen La Soufrière. Det hang skyer
over fjellet og vi så ikke toppen. Vi parkerte ved Maison de Volcan (950 m),
men vulkanmuseet vi ville besøke var dessverre stengt. I stedet tok vi på
oss skikkelig skotøy og begynte oppstigningen mot vulkanen. De to første
kilometerne gikk vi gjennom regnskogen opp til 1 142 m. Her begynte vi å
kjenne svovellukten, det stinket råtne egg. De siste 4 kilometerne opp til
toppen på 1 467 m gikk turen i mer åpent og goldere terreng. Løypa gikk fra
sydsiden og rundt til nordsiden av vulkanen før den virkelige oppstigningen
begynte. Det siste stykket måtte vi klyve oppover. Turen var tøff og det var
ikke mye til utsikt på grunn av tåke og skyer. På den annen side har vi nå
vært på toppen av en aktiv vulkan!
Riviere
Salèe
Riviere
Salèe er saltvannselven som skiller Grand Terre fra Basse Terre. Ved å seile
gjennom Guadeloupe på denne elven, sparer vi mange nautiske mil på turen
nordover til Antigua.
Det er to
bruer over elven som åpnes for passerende båter hver morgen. For nordgående
trafikk åpner den første bruen 05:00. Den andre bruen åpner når båtene
kommer frem, rundt 05:30. Sammen med Blå seilte vi opp til den første
bruen kvelden i forveien og la oss på anker. Morgenen etter var vi klare i
god tid. I tillegg til Blå og Sedna var det to andre båter som
skulle gjennom; en belgisk seilbåt som hadde ligget ved siden av oss i
marina Bas du Fort og en fransk seilbåt. Sedna var ankret nærmest
bruen og vi seilte først gjennom. Ingen utpreget fordel i stummende mørke…
På bordet i
cockpiten har vi PC med kart og GPS og ”The 2006-2007 Cruising Guide To the
Leeward Islands, Anguilla through Dominica” av Chris Doyle er oppslått på
side 372 med kartskissen over Riviere Salèe Passage. Kartskissen viser hver
eneste røde og grønne bøye vi skal passere. En lykt med diodelys ligger klar
for å kunne lyse i kartskissen uten å ødelegge nattsynet til skipperen. De
grønne bøyene skal vi ha om babord, de røde om styrbord. Før bruen. Etter
bruen er det omvendt. Bruen åpner og vi er klare. ”Hurry up”, roper
bruåpneren over høyttaleranlegget, og vi gir gass. Bruen er opplyst. Vel
gjennom er det stummende mørkt. Hvor skal vi nå? Jeg ser ingenting! Jo, der
ser jeg et grønt blinkende lys, det må være den første grønne bøyen. Den
skal vi ha om styrbord. Elven er omgitt av mangrover, og vi ser sjelden
lenger enn til neste bøye. Det kribler litt ekkelt i magen når bøyen nærmer
seg og den neste enda ikke er synlig. Hvor skal vi etter den grønne der,
spør en lettere nervøs skipper. Den neste skal være rød, sier jeg, jeg løper
frem i baugen og ser om jeg får øye på den. Jo, der er den, lett babord
etter den grønne, roper jeg bakover, før jeg skynder meg tilbake til
kartskissen. Sakte, men sikkert får vi bøye etter bøye på rett side av
båten. Bak oss kommer Blå, fulgt av belgieren og franskmannen.
Vi når frem
til den andre bruen 05:20 og må ligge og drive i 10 minutter før bruen åpner
seg. Nå har det begynt å lysne, vi ser konturene av mangrovene langs elven
og fuglene har for alvor begynt å våkne. Vel gjennom bruen fortøyer vi i en
av de tre bøyene som er lagt ut for ventende båter. Et par timers søvn og så
frokost, før vi skal utforske mangrovene med jolla.
Sammen med
Blå drar vi på ekspedisjon. Det er store innsjøer som innimellom er
grunne selv for jolla. Det er brede elver og små, nesten gjengrodde bekker
der vi så vidt får presset oss gjennom. Området er stort, og det er lett å
rote seg bort. Vi har med håndholdt GPS og tracker løypa vi kjører.
Landskapet er som skapt for en Brødrene Dal-film. Det er ikke vanskelig å
forestille seg brødrene i kanoen Elvegris på nye oppdrag her.
Vel tilbake
i Sedna setter vi kursen for den nordre elvemunningen i Riviere Salèe.
Her skal vi forsere elvens grunneste område. I følge kartet er det under 1 m
her, men Doyle har målt dybden til 6,8 fot på det grunneste. Sedna
stikker 1,96 m som er rundt 6,4 fot. Vi kryper over grunnene og følger
tipsene til Doyle om å gå i en bue mellom RS1 og den neste røde bøyen. Det
går fint. Vi har aldri mindre enn 40 cm under kjølen.
Vi ankrer
opp utenfor Port Louis. I morgen seiler vi til Antigua og English Harbour.
Antigua
Overskyet
himmel og regnvær møter oss neste morgen. Vinden uteblir og vi går for motor
de 38 nm til English Harbour på Antigua.
Antigua er
sammen med Barbuda og Redonda en Associate State of Britain siden 27.
februar 1967.
I følge
boken ”A Traveler’s Guide to Caribbean History” av Don og Dene Dachner er
det ved Jolly Point på vestsiden av Antigua funnet rester etter Ciboney
bosetning fra 1 775 f. Kr. Arawak-indianerne ankom Antigua rundt år 0 og
bosatte seg hovedsakelig på sydsiden av øya. Arawakindianerne brakte med seg
ananas, peanøtter, papaya, bomull og tobakk fra Syd-Amerika.
Caribindianerne kom til området rundt år 1 200. De bosatte seg hovedsakelig
på Dominica, Guadeloupe, St. Vincent og St. Kitts, og dro til Antigua bare
for å plyndre Arawakindianerne, og finne mat og andre ting de ikke hadde på
sine egne øyer.
Om Antiguas
europeiske historie skriver Don og Dene Dachner at øya sannsynligvis ble
oppdaget av Columbus 11. november 1493 på vei nordover fra Redonda.
Spanjolene viste liten interesse for Antigua utover å raide indianerne. I
1625 gjorde England krav på flere vestindiske øyer ved å gi Jarlen av
Carlise bosetningsrettighet. Antigua og Barbuda var to av øyene. Antigua
fikk en permanent bosetning i 1632 når guvernøren på St. Kitts, Sir Thomas
Warner sendte sin 22 år gamle sønn til øya. Bosetningen økte, og sukker ble
etter hvert øyas viktigste produkt.
I 1666 ble
Antigua invadert og rasert av franskmenn samtidig som Caribindianerne fra
Dominica raidet øya og stakk av med nybyggernes koner. Tre måneder etter den
franske invasjonen signerte England, Holland og Frankrike Treaty of Breda i
1667 og Antigua var igjen engelsk. Kloke av skade, bygget englenderne to
fort for å beskytte seg mot fremidige angrep. Fort James ble bygget for å
beskytte St. John’s Harbour i 1703 og Fort Berkeley for å beskytte English
Harbour i 1704.
Sukkeræraen
på Antigua
Christopher
Codrington studerte moderne sukkerproduksjonsteknikk på Barbados og bygde
sukkerplantasjen, Betty’s Hope, på Antigua i 1674. Sukkerproduksjonen
ekspanderte raskt og Antigua var en av de største sukkerprodusentene i 200
år. Fra 1766 til 1770 var det bare Haiti og Jamaica som hadde en større
sukkerproduksjon enn Antigua.
Sukkeræraen
brakte med seg slaveri og et uforholdsmessig antall svarte i forhold til
hvite. I 1787 var det 2 600 hvite og 37 000 slaver på Antigua.
Slavene
protesterte mot situasjonen gjennom å spille syke, bevisst gjøre en dårlig
jobb eller ved å rømme. Det var flere slaveopprør på enkeltplantasjer.
Slavene la flere planer om sammensvergelser mot de hvite, men planene ble
oppdaget og opprøret slått ned før det startet.
Frigjøringen
av slavene på Antigua skjedde fredag 1. august 1834. 29 000 slaver ble
frigitt. Antigua var den første karibiske øya som friga slavene.
Frigjøringen var fredelig, og mandagen etter gikk de frigitte slavene
tilbake til jobben som betalte arbeidere.
Som så mange
andre øyer fikk Antigua en nedgangsperiode etter frigjøringen av slavene. I
1905 ble Antigua Central Sugar Factory åpnet, og i 1915 utgjorde
sukkereksport 86 % av Antiguas samlede eskport. Mot midten av 1900-tallet
var forholdene dårlig for arbeiderne. I 1951 bestemte arbeiderne seg for å
leve av jorda, og i 1952 gikk sukkersyndikatet med på en lønnsøkning på 25 %
for å få de tilbake til fabrikkene.
English
Harbour og Nelson’s Dockyard
English
Harbour er en naturlig havn som gir beskyttelse under orkan. Skipet Dover
Castle red av en orkan her 1671, og englenderne så naturhavnens potensial. I
1725 begynte arbeidet med English Harbour Dockyard. Havnen ble ferdigstilt i
1745 og var da Englands hovedmarinebase i Vest India.
Englands
store sjøhelt, Admiral Lord Nelson, kommanderte verftet fra 1784 til 1787.
Han likte seg ikke på Antigua og kom dårlig overens med guvernøren General
Shirley og plantasjeeierne. Nelson holdt seg strikt til Navigation Act som
forbød handel med fremmede land og havnen var stengt for alle unntatt
britiske skip. Dette undertrykket fri handel og falt i dårlig jord hos
plantasjeeierne.
Da Nelson
forlot Antigua, var han svært syk. Han hadde derfor med seg en tønne rom til
å preservere levningene sine i tilfelle han skulle dø på ferden. Nelson
klarte ferden fint og døde ikke før under slaget ved Trafalgar i 1805.
På tross av
Nelsons upopularitet, kalles verftet i dag Nelson’s Dockyard.
Etter freden
i 1815 begynte nedgangsperioden, og i 1889 ble Nelson’s Dockyard offisielt
stengt. Rundt 1950 begynte restaureringen av Nelson’s Dockyard og i dag er
det et flott anlegg for besøkende. De har restaurert og bygget opp igjen
bygningene slik de opprinnelig stod. Plakater forteller hva husene ble brukt
til. Steinhusene er omgitt av nydelige trær og blomster. Museet forteller
øyas og havnens historie, og et rom er dedikert den store sjøhelten Admiral
Lord Nelson. Siste uken i april arrangeres Antigua Racing Week, et stort
arrangement som trekker båter fra mange nasjoner.
Vi lå for
anker rett nord for Nelson’s Dockyard sammen med Blå og fikk noen
deilige dager med spaserturer rundt på området, god mat i restaurantene og
interessant museumsbesøk. En sen ettermiddag gikk vi tur opp til Shirley
Heights. Her var det flott utsikt over English Harbour, og solnedgangen med
Montserrat og Redonda i bakgrunnen var nydelig. Enkelte mener de til og med
fikk sett et aldri så lite grønt lysglimt (”the green flash”) i det solen
gikk under horisonten.
Green Island
Helge i
Snorre IV hadde en sterk anbefaling fra sin forrige tur til Karibien.
Green Island, en liten øy øst for Antigua.
Blå
og Sedna gikk for motor de drøyt 10 nm østover til Green Island i
motvind. En hval blåste et stykke foran oss. Spennende. Senere så vi en hval
passere rundt hundre meter om vår styrbord side.
Ved Green
Island snek vi oss inn mellom revene og ankret opp på nordsiden av øya. Her
lå vi godt beskyttet med Antigua i vest og Green Island i syd, mens revet på
utsiden tok av for nordlig og østlig sjø. Et lite paradis! Vi tok jolla inn
til stranda og snorklet utover igjen. Senere kjørte vi ut til revet, ankret
opp jolla på sandbunn mellom revene og jumpet uti med maske og snorkel. Her
var det store koraller av mange slag og mye forskjellig fisk. På kvelden var
det (skjev) ostekake i Sedna. Ikke like lett å få kjølt ned gele og
ostemasse rett i en vuggende båt. Kjøleboksen burde hatt vippeoppheng slik
som stekeovnen!
Morgenen
etter ble det litt for mye kiling i magen. Planen er å gå nordover fra
ankringsplassen og snike oss mellom revene og ut i åpen sjø. Klokken 8 er vi
klare og tar ankeret. Vi har nyere kart enn Blå og seiler igjen
først. Jeg stiller meg fremme i baugen med polariserende solbriller for å se
korallrevene. Svein-Hugo står til rors og har PCen med kart og GPS på bordet
i cockpiten. Skyer samler seg foran sola, og jeg ser ikke korallene. Med
bare 10 meters klaring mellom korallrevene på det trangeste, bør vi ikke
stole blindt på kartet og GPSen. Går vi på et rev, vil det åpne båten som en
bokseåpner revner en hermetikkboks. Heldigvis dukker sola frem igjen og jeg
ser korallene komme mot oss. STYRBORD, roper jeg og peker febrilsk.
Svein-Hugo svinger styrbord. I følge kartet er vi allerede for langt
styrbord, her skal det ikke være dypt nok. Men det ser jo ikke jeg fremme i
baugen. Vi fortsetter sakte, men sikkert. Jeg blir mer og mer nervøs, føler
at korallrevene kommer mot oss i rekordfart. Det er vanskelig å se hvor dypt
det er der jeg står fremme i baugen. Hvor klart er egentlig vannet? Hvor
dypt ser jeg gjennom vannet? Hvor dypt er det her, roper jeg. 4 meter,
svarer Svein-Hugo. Ok, da ser jeg nok ganske dypt, tenker jeg. Foran oss ser
jeg korallrevet til babord begynner å skråne. STYRBORD, roper jeg og peker
febrilsk. Svein-Hugo svinger lettere fortvilet en tanke mot styrbord. I
følge kartet er vi jo allerede på revet på babord side. På grunn av at sola
fortsatt står lavt, ser jeg ikke korallene på babord side like godt. Så
forsvinner sola i disen igjen. Jeg ser ingenting og vi må fortsette på
kartet. Sola dukker frem innimellom, og vi snirkler oss frem. Etter en
nervepirrende halvtime er vi ute i rom sjø, og jeg går skjelvende tilbake
til cockpiten. Det der var ikke mye moro.
(Et par uker
senere dykket Svein-Hugo sammen med en amerikaner på Saba. Amerikaneren
hadde også besøkt Green Island og seilt inn den veien vi fulgte ut. Han
fulgte det samme kartet som vi har, og dultet borti korallene på den vestre
siden av innløpet. Vi tror derfor at kartet har en offset her og at man må
seile lenger øst for å holde seg midt i rennen mellom korallene).
Resten av
seilasen nordover mot Barbuda forløper uten dramatikk. Vi seiler med
genakker i rundt 5 m/s.
Barbuda
Barbuda og
Antigua var en øy inntil havnivået sank rundt 9 600 f. Kr. Det er grunt
mellom øyene, sjelden mer enn 30 meter dypt.
Barbuda har
i dag omkring 1 600 innbyggere som bor i og rundt Codrington, den eneste
landsbyen på øya.
I ”A
Traveler’s Guide to Caribbean History” av Don og Dene Dachner og ”The
2006-2007 Cruising Guide to the Leeward Islands” av Chris Doyle kan vi lese
om Barbudas historie frem til i dag. Caribindianerne jaget engelske
nybyggere i 1628 og 1632. I 1668 leaset James Winthorpe øya for en årlig
betaling på et aks korn. Winthorpe brukte Barbuda til å gro avlinger for å
brødfø folk på Antigua, men ga opp i 1685. Kong Charles II utstedte da en
leiekontrakt til Christopher og John Codrington. Betalingen var en fet sau i
året. Codrington innførte sau, kveg, muldyr, hest og hjort. Barbuda ble
brukt til å holde buskap og gro rotfrukt til Codringtons gods på Antigua,
samt som jaktmark for Codrington familien.
Codringtons
suksess var avhengig av god kvalitet på varene som ble produsert på Barbuda,
og han hadde behov for arbeidere med ulike ferdigheter. For å sikre god
kvalitet var det viktig at arbeiderne hadde det bra. Slavene på Barbuda
hadde derfor en uhørt frihet, og de beholdt en tøff og selvstendig holdning.
Trusselen om å bli sendt til Antigua for å jobbe på sukkerplantasjene der,
var nok til å holde slavene i tømme. Ved frigjøringen i 1834 satte
Codrington slavene fri og tildelte de frigitte slavene landområder på
Barbuda.
Codrington
familien hadde en ”Right to wreck” klausul nedskrevet leiekontrakten. Denne
klausulen ga de rett til all last som ble reddet fra skip som gikk på grunn
ved kysten av Barbuda. Innseilingen til Barbuda er omgitt av skumle rev og
grunne sandbanker. Øya er flat, det høyeste punktet på Barbuda er bare 38 m.
I god sikt ser man øya først når man er 5 nm unna. I dårlig vær når sikten
er dårlig, kan øya være vanskelig å få øye på. Flere skip har ikke fått øye
på Barbuda før det er for sent å unngå revene, og 145 skip har gått på grunn
her siden 1695.
Barbuda ble
leaset av Codrington familien i nesten 200 år frem til juli 1870, da Kronen
trakk tilbake leiekontrakten. Guvernøren på Antigua utstedte 5
leiekontrakter de neste 18 årene, men ingen av leietakerne klarte å få
leasingen til å bli lønnsom, og i 1901 falt Barbuda igjen tilbake til
Kronen. I 1906 ble bomullsproduksjon lønnsomt sammen med heste- og
kvegdrift.
Barbuda ble
underlagt Antigua i 1901. Barbudaerne ønsket uavhengighet og fortsatte å
kjempe frem til 1980 da Barbuda fikk et sete i Antigua parlamentet. Samtidig
fikk Barbudas rådsforsamling mer makt i lokale saker.
Alle
landområder på Barbuda eies av fellesskapet, og det er nok land til at ingen
slåss om det. Denne ordningen er noe av hemmeligheten bak hvordan
barbudaerne har klart å holde kontrollen med øya. I og med at ingen
enkeltindivider eier land, kan den heller ikke selges til utenforstående.
Mange ambisiøse prosjekter har vært foreslått for å utvikle og bringe
Barbuda inn i det 21. århundre, men forslagene møter sterk motstand blant
mange barbudaere. De ser ingen nytte ved å skulle endre sin tradisjonelle
livsstil til fordel for en der de må oppvarte og stå på pinne for turister i
bytte for bedre veier, flere biler og McDonald’s. Det er vanskelig å si hvor
lenge de kan motstå presset utenfra. Sand skipes til Antigua, og barbudaerne
kjemper stadig mot gjennomføringen av planer lagt uten deres godkjenning. Et
eksempel på motstanden mot utviklingsprosjekter er da Antiguas regjering
godkjente et stort hotellprosjekt på Spanish Point. Mobile bygningskontorer
ble satt opp, men barbudaerne ville beholde dette landet som en park. De
samlet troppene og dyttet kontorene over klippen. Området forblir park.
11-mile-beach
Barbuda har
kilometer på kilometer med grunt vann i lysende sjatteringer av turkis.
Området er spekket med koraller, myldrende av alle typer fisk. De endeløse
hvite og lys rosa sandstrendene ligger øde.
Vi ankret
opp utenfor den lengste av strendene, 11-mile-beach. 17,7 kilometer med
sammenhengende sandstrand, myk og kjølig i hvitt og lys rosa. En liten
klynge med palmer vaier i vinden inne på stranden. Dønningene slår inn mot
stranden og lager stemningsfull musikk. Dette må være en av de vakreste
ankringsplassene vi har besøkt på turen.
To andre
båter ligger noen hundre meter lenger borte, ellers har Blå og vi
dette paradiset helt for oss selv.
Vi tar jolla
inn til stranda. Ikke helt uproblematisk i de store dønningene, og vi får
jolla full av vann. Svein-Hugo og sekken er gjennomvåte. Kameraene er
heldigvis tørre, klær og ryggsekk tørker raskt i varmen. Sammen med Kari og
Eilif bærer vi en og en jolle over stranda til Codrington Lagoon. Det er
1,43 nm, eller 2,6 kilometer med jollekjøring over saltvannslagunen inn til
Codrington. I motvind og bølger blir vi tre andre også våte innen vi
fortøyer jollene i Codrington.
På brygga
møter vi en trivelig dame og en koselig eldre kar. Hun driver
turistinformasjonen og lurer på om vi trenger hjelp. Vi vil gjerne ta en tur
ut til fuglereservatet etter lunch, og hun skal ordne med båt til oss.
Utsjekking i
Codrington
Formålet med
besøket i Codrington er utsjekking fra Antigua og Barbuda. Første stopp er
havnekontoret. Havnemesteren har kontoret sitt på verandaen til et
Handicraft Center. Vi finner han i en stol, lesende på en bok av Dan Brown.
I en sort plastpose har han papirene som skal fylles ut; et sertifikat for å
kunne oppsøke toll- og immigrasjonskontorene. Båtpapirer og pass blir
fremlagt og sertifikater for Blå og Sedna fylt ut.
Neste stopp
er immigrasjonskontoret. Vi går innom postkontoret for å spørre om veien,
men før vi rekker å fremsi vårt ærend kommer det inn en ung mann og sier
”Good morning to all you lovely ladies”. Damene i alle aldere og størrelser
fniser og svarer ”Good morning”. Vi spør om veien til immigrasjonskontoret
og mannen begynner å forklare, men avbryter seg selv og sier ”I will take
you there in my car”.
Vi stusser nok litt, for en av damene sier ”You must tell
them that you are a police officer”.
På den andre
siden av gaten står den mest slitne politibilen vi noen gang har sett. Det
er rusthull på rusthull. Løse ledninger henger ut fra rattstammen. Den ene
forskjermen mangler. Vi hopper inn i bilen, politimannen kjører og
forteller. Han lurer på hva vi synes om Barbuda, og vi synes selvsagt at det
er veldig fint der. Etter et par hundre meter er vi fremme. Vi takker for
turen og vinker ha det.
På
immigrasjonskontoret blir vi mottatt av en dame i nystrøket uniform. Vi
viser frem båtpapirene og passene. Mens vi fyller ut de sedvanlige
skjemaene, kommer det inn en ung mann i lang t-skjorte, sæggebukser og digre
joggesko. Han leverer noe og veksler et par ord med damen bak skranken før
han forsvinner ut igjen. Når skjemaene er ferdig utfylt, forteller damen at
mannen som akkurat var innom er tolleren. Han er bare innom super’n en tur,
så dere finner han sikkert der, sier hun. Jo da, på andre siden av gaten
møter vi tolleren på vei ut av butikken. Han er på vei hjem, så det passer
fint om Svein-Hugo og Eilif blir med. Tollkontoret viser seg å være et rom i
huset hans. Tolleren er fra Antigua, men ble sendt til Barbuda av sjefen sin
for to år siden for å drive kontoret her på ubestemt tid. Det er kjedelig
her på Barbuda, sier han, det skjer ingenting. På Antigua er det alltid
masse på gang, men jeg må bli her til sjefen lar meg komme tilbake.
Codrington
er et hyggelig sted med vennlige mennesker. Alle vi møter er blide og
hjelpsomme. Ungene er søte i sine skoleuniformer, veldig sjarmerende og de
mest fremmelige kommer med spørsmål som ”Hey Miss, where are you from?”,
”Hey Miss, can I have some coke?” og ”Can I borrow your dingy? I promise to
bring it back!”. Skolekameratene fniser og synes det er ustyrtelig morsomt.
Vi spiser lunch på en café ved flyplassen. Flere lokale kommer innom og
henter mat, blant annet den hjelpsomme politimannen. Husene i Codrington er
gjerdet inn for å holder dyr ute fra hagene, og i gatene tusler det høner,
geiter og esler, samt en og annen hest. Noen av eslene er ville, mens alle
hestene er eid.
Fregattfugler
Etter lunch
blir det tur ut til reservatet for fregattfulger. Guiden styrer båten i en
forrykende fart nordover i lagunen og inn mellom mangrovene. Her saktner han
farten og vi seiler langsomt inn mot reservatet. Båten fortøyes ved
mangrovene og motoren slås av.
Fuglene
sitter tett i tett i mangrovene så langt vi kan se. Det tar av og lander
fugler i ett kjør. Luften over oss er levende av mørke, kretsende fugler.
Lyden er øredøvende. Fregattfuglenes skrik og karakteristiske klikkelyder
kommer fra alle kanter. Fuglene har forskjellig størrelse og farge og guiden
forklarer. De helt hvite små er fugleunger og de mørke med hvitt hode er
ungdommer. Hunnene har hvitt bryst, mens hannfuglene har den karakteristiske
røde posen under nebbet.
Paringstiden
begynner i september. Hannfuglen velger seg da et rede. Der sitter han og
blåser opp den røde posen under nebbet og gjør seg til for hunnene. Hunnen
flyr rundt og lander hos sin utvalgte hannfugl. De legger et egg per par og
de fleste fugleungene har lært å fly mot slutten av mai. I mars og april
drar hannfuglene av gårde i små flokker. Da er hunnfuglene og fugleungene
alene tilbake i kolonien, og hunnfuglene er alene om mating og oppdragelse
av de små. Hannfuglene kommer så tilbake i september for en ny
paringssesong.
Fregattfugler er mestere i luften. De veier fra i underkant av 1 til 1,4 kg,
og har et vingespenn på 2-3 meter. Ulempen er at de er klossete til beins,
og de er ikke i stand til å ta av om de dukker under i sjøen. De unngår
derfor å lande på sjøen, og skulle de ved et ulykkestilfelle gjøre det, må
de ta av igjen umiddelbart. Fregattfuglene flyr opptil 320 kilometer for å
fiske. De øser opp maten fra havoverflaten, og er blitt mestere i å la andre
fugler gjøre fiskejobben for så å plage de til de mister fangsten. Guiden
fortalte at han en gang så en fregattfugl falle i sjøen og at to andre
fugler kom den til unnsetning, en på hver side, og løftet den opp i luften
igjen.
Store
dønninger på 11-mile-beach
Tilbake i
Codrington handler vi mat hos Burton’s Depot før vi går i jollene og kjører
tilbake over lagunen. Vi får båret jollene over 11-mile-beach. Der har
dønningene blitt større siden morgenen. Jeg synes det ser litt skummelt ut,
har morgenens opplevelse friskt i minne og vet jo hvor lett bølgene kan ta
tak i gummibåten. Svein-Hugo tar noen bilder av båtene og stranda mens Kari
og Eilif gjør et forsøk på å komme seg ut med jolla. De blir tatt av en stor
bølge og det ender med en våt retrett. Hvordan skal vi komme oss ut til
båten? Vi holder råd og blir enige om en plan. De store dønningene kommer
etter hverandre med roligere perioder innimellom. Når vi ser at det roer
seg, skal vi skyve ut båten med en bølge på vei ut. Jeg skal så hoppe opp i
jolla og ro alt jeg klarer. Svein-Hugo vil løpe bak jolla og hjelpe til med
å dytte gjennom brenningene. Vi klargjør årene og drar båten mot vannkanten.
Store dønninger slår inn mot stranden og vi må dra oss litt tilbake igjen.
Så kommer det en rolig periode. NÅ, roper Svein-Hugo og vi skyver jolla ut
med en bølge på vei utover. Jeg jumper oppi jolla, får tak i årene og ror og
ror. Svein-Hugo dytter jolla gjennom brenningene. Snart er vi ute i roligere
sjø. Svein-Hugo kommer seg oppi jolla og vi får startet motoren.
Vi blir
liggende og vente på Blå, vil gjerne se at alt går greit med dem. De
kjører samme taktikk. Kari går om bord i jolla og Eilif løper bak. De er
fortsatt i faresonen inne ved stranden og vi ser at Kari prøver å få start
på motoren mens Eilif står med vann til brystet og prøver å holde båten. Hva
er det de holder på med? Hvorfor ror hun ikke? De er heldige, det kommer
ingen virkelig store dønninger på lang tid. Vi kjører nærmere og roper til
Kari at hun må ro. Da ser vi at den ene åren har brukket. Vi kommer oss
nærme nok og får slengt over et tau og dratt de ut i roligere sjø. Eilif
kommer seg i jolla, de får start på motoren og vi kan alle puste lettet ut.
Med jollene fulle av sand og sjøvann kjører vi ut til båtene.
I morgen
seiler vi til Montserrat, øya med den rykende vulkanen.
|