Logg: Atlanterhavskrysning - 20. november til 14. desember 2005

Jeg mottar daglig rapport fra Sedna via SSB kortbølgeradio. Rapportene legges ut her fortløpende. Du kan også følge båtens bevegelser på  worldcruising.net

23.11.05 Lasse Sørensen

ARC linker:
Alle bilder fra ARC 2005 i Las Palmas og St. Lucia.
Bildene Tim Wright tok av alle båter ved mållinjen i St. Lucia.
ARC 2005 event website (tilgjengelig frem til august 2006).
Resultatene fra ARC 2005.

Logg dag 2 – 21.11.05:

Posisjon 12:00 UTC: N 26° 41’ W 015° 34’

Utseilt distanse siste 23 timer (siden starten): 97 nm

 

Etter uker med flere utførte reparasjoner på båten, montering av nytt utstyr (mye nytt sikkerhetsutstyr!), endeløse matinnkjøp (10-12 fulle handlevogner ++) og stuing er vi nå endelig i gang med Atlanterhavskrysningen! Starten gikk kl. 13 (14 norsk tid) i går. Med 255 båter til start var det et flott skue. Vi er ikke særlig regattavante (ARC er vår første!) og tok det derfor med ro bak i feltet. Med tre ukers seiling foran oss spiller det ingen rolle at vi krysset startlinjen 10 minutter etter de første…

 

Vi hadde fin genakervind de første timene. På kvelden blåste det opp til 12-13 m/s og vi seilte med genoa og storseil. På natten stilnet det av igjen og vi seilte lenge i lite vind med 2-3 knops fart. I skrivende stund (kl. 15 21.11.) går vi for motor retning Kapp Verde.

Logg dag 3 - 22.11.05:

Posisjon 12:00 UTC: N 24° 59' W 016° 53'

Utseilt distanse siste 24 timer: 136,5 nm

 

 

Det siste døgnet har det blåst lite. Med 2-3 m/s har vi derfor gått for motor på lavt turtall for å begrense dieselforbruket. I tillegg til tanken på 150 l har vi med 8 kanner á 22 l på dekk. Vi kan derfor gå i omkring 6 døgn for motor på lavt turtall. I Cruising-klassen vi deltar i, har vi lov til å seile 1/3 av veien for motor. Bruker vi motoren mer enn det, blir vi automatisk flyttet over i motorbåtklassen!

 

I morges var det en stor delfinflokk på besøk rundt båten. En hval ble også observert rundt 60 meter fra båten.

Logg dag 4 – 23.11.05

Posisjon 12:00 UTC: N 23° 45' W 018° 12'

Utseilt distanse siste 24 timer: 99,5 nm

 

Endelig vind! Ved 10-tiden i formiddag blåste det opp til 4-5 m/s. Med genaker og storseil suser vi av gårde i vel 5-6 knop.

 

Atlanterhavet er stort og feltet på 255 båter sprer seg fort. Den første natten så vi lanternene fra rundt 70 båter, mens den andre natten telte vi 9-10 båter. I natt var antall båter redusert til 4, men vi ble tatt igjen av en oljeplattform som ble slepet forbi oss så helt alene var vi ikke.

 

I morges utnyttet vi den rolige sjøen og etterfylte dieseltanken fra kannene på dekk. Det gikk på i underkant av 100 l, så da har vi brukt ca. 2 l per time med motor. Med den dieselen vi har igjen kan vi gå i drøyt 4 døgn til.

 

Vi har hatt fiskesnøret uti uten videre hell så langt. Like greit nå når vi fortsatt har fersk mat fra Las Palmas. Fisken får heller bite på når vi er over på boksematen.

Logg dag 5 – 24.11.05

Posisjon 12:00 UTC: N 22° 38' W 019° 06'

Utseilt distanse siste 24 timer: 85 nm

 

Vinden forsvant igjen i går ettermiddag og vi krøp frem i 1-3 knop med genaker i 0,5 – 3 m/s. Ved 20-tiden i går kveld døde vinden helt og vi måtte igjen starte motoren. Et par timer senere var vinden tilbake og vi har seilt siden 21:30 i går kveld. For øyeblikket er vinden såpass sterk at vi har tatt ned lettvindsseilet (genakeren) og seiler med genoa og storseil.

 

Her på Sedna har vi det bra. Med hav så langt øyet kan se på alle kanter bortsett fra en og annen seilbåt er stemningen god og vi trives godt alle 4.

 

En viktig trivselsfaktor (tror vi!) er et bra vaktsystem. Ingen av oss 4 om bord har erfaring med så lange seilaser som turen over Atlanteren er. Vi har derfor valgt vaktsystemet som ARC anbefalte for crew på 4 personer. Hver person har 2 vakter per døgn i tre døgn; en dagvakt på 4 timer og en nattevakt på 3 timer. Det fjerde døgnet er man dagens kokk og lager lunch og middag. I tillegg går kokken en nattevakt på 3 timer.

Det er kokken som bestemmer dagens meny, og med fire forskjellige kokker blir maten variert. Vi får også rotert på den ikke alltid like artige jobben i den gyngende byssa.

Etter 4 døgn har alle fått prøvd seg som kokk og vi synes dette systemet fungerer utmerket.

 

I dag er det Jonas som er kokken. Han har nettopp disket opp med en wok-inspirert omelett – nydelig! Nå venter vi bare på middagen!

Logg dag 6 – 25.11.05

Posisjon 12:00 UTC: N 20° 47' W 019° 19'

Utseilt distanse siste 24 timer: 116,5 nm

I lange perioder med lite vind har vi stadig ytret ønske om mer vind. Men man skal visst være forsiktig med hva man ønsker seg… I går ettermiddag og kveld blåste det opp. Værmeldingen fra ARC lovte 10-15 knop (dvs. 5-7,5 m/s). Vi fikk 10-15 m/s med 17 m/s i kastene. Sjøen bygde seg opp og vi har hatt en heller urolig natt om bord i Sedna. Nå på formiddagen har vinden løyet noe og vi har i øyeblikket 10-11 m/s.

 

Vi storkoser oss og Stig kan rapportere om hai-observasjon få meter fra båten nå i formiddag!

Ellers er det utrolig mye morild å se nattestid. Sist natt med urolig sjø så vi grønne blitz med morild mange hundre meter fra båten. En delfinflokk ble også gjenkjent ved hjelp av morildens grønne lys.

Logg dag 7 – 26.11.05

Posisjon 12:00 UTC: N 18° 54' W 019° 44'

Utseilt distanse siste 24 timer: 136,5 nm

Fin seilvind og vi har holdt en snittfart på 5,7 knop. På nattevakten var det for første gang siden vi forlot Las Palmas, Gran Canaria ingen andre båter å se.

 

I stedet for andre båter ser vi nå en masse flyvefisk. Det er helt vilt! De tar av fra vannet, flakser med vingene og flyr en 30-40 m før de lander igjen. Flyvefiskene flyr i flokker (stim?) på 20-40 fisk sammen.

Logg dag 8 – 27.11.05

Posisjon 12:00 UTC: N 18° 16' W 021° 51'

Utseilt distanse siste 24 timer: 119,5 nm

 

Vi seiler plattlens for første gang på turen! I går kveld satte vi genoaen på spribommen til babord og storseilet til styrbord. Slik suste vi av gårde i opp til 7 knop gjennom vannet hele natten. I morges løyet det og vi byttet ut storseilet med genakeren. For øyeblikket seiler vi med genakeren som en spinnaker og gjør rundt 4 knop i 3-4 m/s.

 

Otto er vindroret vårt. Otto styrer hele veien uten å kny, og tar oss gjennom alt fra tilnærmet vindstille til kuling, på kryss, slør og plattlens. Vakten kan således nøye seg med å holde utkikk og sjekke kursen i ny og ne.

(Otto tåler alt som er av dritt(vær) og ble oppkalt etter Otto Jespersen på fjorårets Skottlandstur).

 

Kl. 12 i dag var total utseilt distanse 790,5 nm. Vi regner med at total seilas fra Las Palmas til St. Lucia blir på 3 100 – 3 200 nm. Det betyr at vi nå har tilbakelagt ¼ av seilasen! Det skal nok bli behørig feiret i løpet av ettermiddagen.

Logg dag 9 – 28.11.05

Posisjon 12:00 UTC: N 17° 28' W 023° 27'

Utseilt distanse siste 24 timer: 103,5 nm

 

Turens første fisk er vel om bord! Litt etter kl. 13 i går nappet det og Jonas sveivet inn en stor Dorado på et par kilo. Fersk fisk til middag på kvart-distanse-festen! Senere nappet det igjen. Jonas tok stanga og sveivet inn en taustump med sjøgress og – av alle ting på flere tusen meters dyp – en levende krabbe! Etter middag fikk vi nok en dorado. Litt mindre denne gangen, men helt passe til dagens lunch.

 

Vi er nå kommet ned på 17° N og det begynner å bli godt og varmt i været. I går ettermiddag stoppet vi båten for en etterlengtet badepause. Å vaske seg med såpe i saltvann er ikke helt det samme som i ferskvann. Vi føler oss like seige etter vasken, men det er svært forfriskende og så vi dufter jo mye bedre, da.

 

Vinden har dessverre stilnet betraktelig. I går kveld måtte vi starte motoren ved 21-tiden og den har gått siden. I morges var det litt vind slik at vi nå hjelper litt til med genoa og storseil.

 

Det mest spennende som skjedde i natt var at vi måtte vike for et stort lasteskip vi lå på kollisjonskurs med. Ellers hadde vi en stille og rolig natt.

Logg dag 10 – 29.11.05

Posisjon 12:00 UTC: N 16° 53' W 025° 00'

Utseilt distanse siste 24 timer: 90,5 nm

(inklusive 4 timer i havn på Kapp Verde)

Det har vært lite vind og vi har gått for motor med noe hjelp av genoa og storseil.

Kl. 8 i morges la vi til i havnen i Mindelo på Sao Vicente, Kapp Verde for å etterfylle diesel. Og vi er ikke alene her. Det yngler av andre ARC-deltakere som er her i samme ærend som oss. Vi regner med å fortsette seilasen i ettermiddag ved 13-14-tiden.

Logg dag 11 – 30.11.05

Posisjon 12:00 UTC: N 15° 52' W 026° 21'

Utseilt distanse siste 24 timer: 109 nm

(inklusive 1 t 40 min i havn på Kapp Verde)

 

 

 

 

Vi seilte ut fra Mindelo kl. 13:40 i 7-8 knop med full dieseltank og kanner på dekk. Nydelig seilas!

 

På første nattevakt fikk vi oss en ordentlig støkk i livet. Litt før kl. 23 i går kveld holder jeg (Ragnhild) utkikk og ser en seilbåt i horisonten om babord og en om styrbord. Ingen båter i umiddelbar nærhet og jeg setter meg igjen på babord benk i cockpiten. Et snaut minutt senere ser jeg det blinker i et gult lys foran om babord. Det er mye morild som blinker med et grønnskjær, men dette lyset er litt for gult. Rett etterpå kommer det også et rødt lys på. Vi er på kollisjonskurs med en seilbåt som vil prøve å krysse rett foran oss! Jeg spretter opp og vil løse ut vindroret for å styre unna. Tauene sitter hardt og jeg får de ikke løs. Hjelp! Jeg roper høyt og Stig og Svein-Hugo kommer opp på dekk i det seilbåten sklir forbi oss rett foran baugen vår. Det var knapt. Så kommer den store skjelven. Jeg er mo i knærne og må sette meg. Vi vet at det er mange langturseilere som sparer strøm ved å seile uten lanterner på natten. Helt utrolig at noen kan være så egoistiske og dumme. Seilbåten som krysset foran oss skrudde på lanternene sine først når han oppdaget at vi var på kollisjonskurs.

 

Jonas hadde vakten fra 23-03 i natt. Han holdt øye med to seilbåter som lå foran oss. Båten til styrbord slokte med ett lanternene sine og seilte videre. Båten til babord forsøkte forgjeves å kalle den opp på VHF kanal 16. Vi kan ikke fatte og begripe at noen vil spare strøm på denne måten. Har man problemer med lanternene kan man sette på ankerlanternen. Skulle denne også være ute av funksjon kan man bruke en sterk lommelykt eller liknende for å gjøre andre båter oppmerksom på en selv.

 

Det er ikke bare Sedna som får seg noen opplevelser underveis. Den norske båten Noravind kunne i går melde om en flyvefisk som hadde fløyet over båten deres, inn en åpen luke og landet i senga til kapteinen! Kapteinen var på vakt, så køya var ledig.

 

Den britiske båten Blasé hadde i går et ublidt møte med en hvalfamilie. De kolliderte med en mindre hval, noe som førte til at de større hvalene gikk til angrep på båten. De kom seg heldigvis unna med skrekken.

Logg dag 12 – 01.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 15° 58' W 028° 35'

Utseilt distanse siste 24 timer: 139,5 nm

 

Det siste døgnet har vi hatt variabel vind mellom 7-14 m/s, for det meste har vindstyrken ligget på 10-11 m/s. Vi har hatt motstrøm på mellom 0,5 og 1,5 knop. Vinden sammen med motstrømmen gjør at sjøen er ”rotete” og bølgene kommer fra flere kanter. Bølgene varierer veldig i størrelse og krapphet. Innimellom blir vi slengt godt over av en krapp bølge, gjerne etterfulgt av broren. Det er litt slitsomt om bord og noen blåmerker er det blitt. Matlagingen er litt av en utfordring når kokken ikke vet hvilken retning båten kaster seg neste gang.

Hvor er det blitt av passaten med 6-8 m/s, lettvindsseiling og rolig sjø som alle tidligere atlanterhavsseilere skryter slik av?

 

I formiddag har vi ingen strøm, så vi håper at sjøen vil roe seg utover dagen.

 

I går kveld passerte et lasteskip på over 50 m på vår babord side. Skipet krysset foran oss og gikk så tilbake igjen på vår styrbord side Rart. Kanskje han var nysgjerrig?

Omtrent på samme tid ble vi tatt igjen av en større seilbåt. Han hadde lenge kurs rett mot oss og vi kalte han opp på VHF kanal 16 for å sjekke om han hadde sett oss. Han hadde heldigvis sett oss både visuelt og på radar, og passerte oss i 9 knops fart på vår styrbord side. Vi er veldig glade for tilbakemeldingen om at han så oss på radar i de store bølgene som rådet.

 

På Stig sin nattevakt klasket det en flygefisk mot sprayhooden rett ved han. Artig!

Logg dag 13 – 02.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 15° 51' W 031° 04'

Utseilt distanse siste 24 timer: 142 nm

 

 

Det siste døgnet har vi stort sett hatt vind mellom 7 og 9 m/s med noen gufs på 11-13 m/s innimellom. Vinden kommer nå rett østfra og vi seiler plattlens med genoa på spribom til styrbord og storseilet til babord.

 

Sist natt var rolig. Ingen båter i sikte og fin seilas. Vi gikk med radaren på for å kunne oppdage squalls. Squalls er enkeltstående lavtrykk som bygger seg opp med vinder av storms styrke. Vi risikerer å treffe på squalls hele veien over Atlanteren. Varigheten er sjelden mer enn 20 minutter, men det kan være ille nok når det står på. På radaren kan vi oppdage squalls når de slipper regn, og dermed ha muligheten til å reve seil i tide.

 

For noen dager siden fikk vi via mail og radiokontakt med Norge vite om de store ødeleggelsene den tropiske stormen Delta har gjort på Kanariøyene. Vi forstod det slik at Las Palmas var hardt rammet, og vi er glade vi slapp å oppleve stormen der.

 

Vi har visst om Tropical Stom Delta siden før vi dro fra Las Palmas. Da herjet den rundt på andre siden av Atlanteren. Gjennom daglige rapporteringer via mail og radio fra ARC har vi blitt nøye oppdatert på TS Deltas posisjon og styrke. De har informert om retningen den beveger seg med, samt de anslåtte posisjonene for de neste 3-5 dagene.

Tropical Storm Delta var aldri noen trussel for oss, men det var greit da vi på mandag (28.11.) kunne lese i værmeldingen at den skulle gå nord for Kanariøyene mot Marokko. Det er jo ikke akkurat noe vi vil inn i...

 

I samme værmelding dukket det imidlertid opp et nytt lavtrykk som på onsdag (30.11.) ble oppgradert til Tropical Storm Epsilon. Stormen er mange grader nordvest for oss og beveget seg i går med 6 knops fart i sørøstlig retning. Det er forventet at den vil bevege seg nordøstlig etter hvert. Vindstyrken i stormen er heftig, mellom 50 og 60 knop (25-30 m/s). Det var ventet at stormen kunne nå orkan styrke en kort tid i går, dvs. over 63 knop.

Logg dag 14 – 03.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 15° 50' W 033° 24'

Utseilt distanse siste 24 timer: 137 nm gjennom vannet

(134 nm over bakken)

I går ettermiddag så vi en seilbåt! Den seilte i sørvestlig retning og passerte oss i god fart. Vi hadde kontakt på VHFen i det de passerte.

 

Det var bra vind hele dagen og vi gjorde god fart. I går kveld løyet det noe og vinden varierte veldig. Vi fikk også oppleve vår første squall. Riktignok en bitteliten en, men dog. Storseilet ble revet, vinden var oppe i 30 knop og det kom noen regndråper. En halvtime senere kunne vi igjen ta ut et rev av storseilet.

Logg dag 15 – 04.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 15° 42' W 035° 38'

Utseilt distanse siste 24 timer: 134,5 nm gjennom vannet

(130 nm over bakken)

I natt dukket det opp en seilbåt til babord for oss. Den ligger nå bak oss – artig at vi også tar igjen og seiler fra noen!

 

På Jonas sin nattevakt fra kl. 03-07 dukket det opp en squall på radaren. Jonas revet seilene og så det lynte fra squallen som lå foran oss. Han endret noe på kursen vår for ikke å seile rett inn i den. Det ble så helt vindstille en god stund før vinden var tilbake igjen. Heldigvis traff ikke squallen Sedna og vi kunne seile videre.

 

Kortbølgeradioen (SSB) er en viktig del av livet om bord. Under ARC har vi daglig kontakt med andre båter. Dagens nettkontroller leser opp værmeldingen og kontakter deretter alle båtene i gruppen for posisjonsrapportering. Så er det tid for mer uformell chatting om livet på Atlanteren. Noen spør etter oppskrifter for tilberedelse av hai, mens andre skryter av hvor mange middager de får ut av de store fiskene de fanger. Været er et hett diskusjonstema. Og så er det selvsagt litt galgenhumor rundt temaet ”rekker vi frem til St. Lucia før de stenger ARC-kontoret”. ARC konkurransen stenges fredag 16. desember kl. 22:00 UTC, så det kan holde hardt for flere av oss… Vi har nå 1 473 nm igjen til St. Lucia og med en snittfart på 5 knop kan vi være inne fredag 16. desember ved 18-19-tiden UTC! Vi har hatt noe høyere snittfart de siste døgnene, så dersom vinden holder burde det gå.

 

Et av dagens høydepunkter er det norske SSB-nettet kl. 17 hver dag. Her utveksler vi posisjoner, spør hverandre om tips og råd rundt seilingen, diskuterer hvorvidt en bør ta sjansen på å la lettvindsseilet stå om natta og forteller om ting som har skjedd det siste døgnet. Det er koselig sosialt sett, samtidig som det gir en trygghet å høre at det er andre båter ikke altfor langt unna.

De norske båtene som pleier å delta på dette nettet er 203 Hurra!, 184 Noravind, 171 Blue Marlin, 220 CoCoNut, 245 Vanvara, 210 Fatuhiva, 225 Blå og 227 Necessity. (Nummeret foran båtnavnet er ARC rally-nummeret). De fire førstnevnte båtene har barn om bord og barna snakker også med hverandre via SSB-radioen.

 

ARC sine kanaler er på 4 og 6 MHz og kan således ikke nås fra Norge. Dersom noen ønsker å lytte på norske ARC-båter kan dere gå inn på 14,320 MHz kl. 09:00 UTC hver dag. Da har vi kontakt med radioamatører i Norge og andre norske ARC-båter.

Logg dag 16 – 05.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 15° 33' W 037° 56'

Utseilt distanse siste 24 timer: 139 nm gjennom vannet

(132 nm over bakken)

Over halvveis! Nå er det mindre enn 1 500 nm igjen av turen og vi planlegger halvveisfest i ettermiddag.

 

I går kveld så vi en båt rett i baugen i horisonten. Den ble så borte en times tid, før vi igjen så et lys i horisonten. Lyset var oransje og ble større og større før det igjen forsvant. Siden så vi ikke noe til båten.

 

Ved 23-tiden i går kveld ble vi overrasket av et regnvær. Vi revet storseilet for sikkerhets skyld, men vinden var aldri over 10 m/s.

Logg dag 17 – 06.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 15° 28' W 040° 31'

Utseilt distanse siste 24 timer: 154 nm gjennom vannet

(149 nm over bakken)

 

Ny rekord! Så langt har vi aldri seilt på et døgn før. Med snittfart på 6,4 knop gjennom vannet og 6,2 over bakken er vi strålende fornøyde!

 

I går ettermiddag holdt vi halvveisfest. Det var biff- og grønnsakswok med potetmos. Til dessert var det hjemmelaget eplekake. Som en avskjed til Spania drakk vi Sangria med mandariner og ananas.

 

På fjorårets Skottlandstur ble vi godt foret av Bjørn som selvutnevnt kokk. Han disket opp med skotske frokostpølser daglig og Stig la på seg 10 kg i løpet av en drøy uke. Denne gangen er det også mye god mat, men vi er i konstant bevegelse. Å være om bord i båten er til tider som å leve i en sentrifuge, og musklene jobber hardt selv når vi sover. Stig mener derfor å ha tatt av igjen de 10 kg han la på seg i fjor sommer.

 

I går ettermiddag passerte en Gibsea seilbåt foran oss på en sydvestlig kurs. Vi tror dette er en av båtene som dro fra Kapp Verde samtidig med oss for 6 dager siden. Helt utrolig at vi etter så lang tid på et så stort hav klarer å komme på kollisjonskurs med en annen seilbåt.

Logg dag 18 – 07.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 15° 24' W 042° 56'

Utseilt distanse siste 24 timer: 146,5 nm gjennom vannet

(139 nm over bakken)

 

I går kveld satte vi på P1. Via kortbølgeradioen kan vi lytte til P1 sine sendinger på 1314 KHz. Stig og Jonas rigget seg til med øl og snacks til første omgang av kampen mellom Rosenborg og Lyon. Ved pause stod det 0 – 1.

 

Ved 22:30-tiden ble vi truffet av utkanten av en squall. Skikkelig regnvær og vind opp i 30 knop (15 m/s). Været forble ustabilt hele natten med mange regnskurer og variabel vind som stadig endret retning. Situasjonen er uendret nå i formiddag, men det kan se ut som det skal lysne litt utover ettermiddagen.

Logg dag 19 – 08.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 15° 24' W 045° 18'

Utseilt distanse siste 24 timer: 143,5 nm gjennom vannet

(135 nm over bakken)

 

Atlanteren hadde bestemt seg for å sentrifugere oss hardt i natt. Det blåste godt hele ettermiddagen og ved 19-tiden heiste vi hardvindseilet. Det har blåst rundt 12-14 m/s i hele natt med 17 m/s i kastene. Bølgene er ikke veldig store, men de kommer aktenfor tvers og drar båten rundt med ujevne mellomrom. Sedna legger seg over til babord og slenges så opp igjen. Denne typen vær er helt greit i et døgn eller tre. Nå har det vart i snart tre uker med korte opphold innimellom og vi begynner å bli slitne. Hvor er silkeseilasen alle skryter slik av?

 

Ved 16-tiden i går ettermiddag knakk spribommen. Vi vil prøve å lage en kortere bom av restene, men da må sjøen roe seg betraktelig først.

Logg dag 20 – 09.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 15° 24' W 047° 35'

Utseilt distanse siste 24 timer: 136,5 nm gjennom vannet

(134 nm over bakken)

Det blåser og det blåser. I natt har vinden variert mellom 10 og 15 m/s. I formiddag har det økt og vi har nå 12-16 m/s med 18 og 19 m/s i kastene. Det betyr stiv kuling med sterk kuling i kastene. Det positive er at det bare er 6 døgn igjen til vi er fremme. Om det ikke skjer noe uforutsett, da. Inntil videre får hardvindseilet stå i fred og vi klamrer oss fast så godt vi kan!

 

Vi så et lasteskip på første kveldsvakt i går. Ellers ingen båter i sikte det siste døgnet.

Logg dag 21 – 10.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 15° 25' W 050° 03'

Utseilt distanse siste 24 timer: 144,5 nm gjennom vannet

(140 nm over bakken)

 

 

GRATULERER MED DAGEN, JONAS! Jonas fyller 28 år i dag og det skal feires med en bedre middag og dessert her om bord i Sedna. Han fikk forresten en meget passende bursdagsgave fra mammaen sin i dag – en t-skjorte!

 

Den tyske båten Monet (107) har en amatørradio som bare går på det nedre sidebåndet på ARC-frekvensene. Siden ARC-frekvensene brukes på det øvre sidebåndet, har de ikke hatt mulighet til kontakt med nettkontrollerne. Vi har derfor vært i kontakt med Dieter, Jürgen og de andre om bord i Monet kl. 11:45 UTC hver dag for å få deres posisjon. Monets posisjon har vi så rapportert videre til nettkontrollerne sammen med vår egen.

Monet er en 14 meter Townson og er følgelig mye raskere enn Sedna med sine 11 meter. De regner med å nå Rodney Bay på St. Lucia ved 15-tiden i ettermiddag.

Mannskapet om bord i Monet sang Happy Birthday for Jonas over radioen i formiddag. Koselig!

 

I morges lå det en stor og fin flygefisk på dekk. Stig har ventet på en anledning til å fotografere fenomenet og i morges fikk han endelig tatt blinkskuddene.

Logg dag 22 – 11.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 15° 26' W 052° 33'

Utseilt distanse siste 24 timer: 149 nm gjennom vannet

(144 nm over bakken)

 

I går ettermiddag kunne vi endelig heise genakeren! Vi suste av gårde i lett vind helt til mørket kom. Da seilte vi videre med genoa og storseil på slør. Sjøen har nå roet seg betraktelig og vi må ikke lenger klore oss fast i båten. Deilig!

I morges endret vindretningen seg og vi har nå vinden rett bakfra. Vi måtte starte motoren for å klare å holde kursen. Planen er nå å reparere spribommen slik at vi kan seile med spridde seil på plattlens.

 

I går tok vi igjen og seilte fra en seilbåt! Ellers har vi ikke sett noen andre båter det siste døgnet.

 

Bursdagen til Jonas ble feiret med en bedre middag. Biff med stekt løk og fløtesaus og stekte poteter til. Til dessert var det sjokoladepudding og vaniljesaus á la Stig. Nydelig! Bursdagshatter og tuter hadde vi også. Og ekte bursdagsgodterier; Lakrissnører, Salte Bjørner og Seigdamer. Jonas mener det er helt topp å feire bursdagen sin midt ute på Atlanteren.

 

Monet er nå ankommet St. Lucia. Vi hadde så vidt radiokontakt kl. 11:45 i dag, men det var vanskelig å lese de. Det virket imidlertid som de hørte oss, og vi skal forsøke igjen i morgen.

Logg dag 23 – 12.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 14° 51' W 055° 09'

Utseilt distanse siste 24 timer: 153,5 nm gjennom vannet

(153 nm over bakken)

 

Ny rekord! Aldri før har vi seilt så langt over bakken på et døgn før. Med gjennomsnittsfart på 6,4 knop både gjennom vannet og over bakken er vi meget godt fornøyde med de siste 24 timene.

 

Vi fikk ordnet med en kortere versjon av spribommen i går ettermiddag og seiler nå med spridde seil. Genoaen på spribommen til styrbord og storseilet til babord. Spribommen var egentlig i lengste laget tidligere, så den reparerte utgaven fungerer minst like bra som den gamle originale.

 

Vi bruker fortsatt ferskvann av den første tanken på 150 l. I tillegg har vi en tank på 200 l, tre kanner á 20 l og drikkevann på flasker. Vannsituasjonen er med andre ord svært god, og Kapteinen åpnet for dusjing i ferskvann allerede for flere dager siden. På grunn av mye vind og sjø er det ingen som har tatt mot til seg å prøve før i går ettermiddag. Svein-Hugo var først ut. Han både luktet og så mye bedre ut etterpå! Ragnhild tok også en ferskvannsdusj. Etter tre uker med saltvannsvasking, var det helt himmelsk å få dusje i ferskvann igjen. Stig og Jonas sier de ikke gidder før vi kommer til land!

 

Ved 18-tiden i går ettermiddag så vi hvaler rundt båten. Det var i alle fall 2 av dem, kanskje flere. De svømte rundt og under båten og var her en halvtimes tid. Vi fikk tatt 3 bilder som vi håper ble bra!

 

I går kveld ble vi overrasket av en squall med vind på opptil 17 m/s i kastene. Stig stod til rors, mens Jonas og Svein-Hugo revet storseil og genoa. Det gikk heldigvis helt fint uten skader på utstyr eller mannskap.

 

På nattevaktene surfet Sedna av gårde i de store dønningene. På Stigs vakt så han 9,1 knop gjennom vannet. Jonas slo denne rekorden med hele 9,8 knop senere på natten!

Logg dag 24 – 13.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 14° 31' W 057° 50'

Utseilt distanse siste 24 timer: 159 nm gjennom vannet

(157 nm over bakken)

Gjenstående distanse: 184 nm

ETA Rodney Bay, St. Lucia: 14.12.05 18:00 UTC (14:00 lokal tid)

Nye rekorder! Igjen har Sedna overgått seg selv og slått sine egne distanserekorder fra de foregående dagene. Gjennomsnittsfarten har vært 6,6 knop gjennom vannet og 6,5 knop over bakken siste 24 timer. Med denne farten er vi inne i morgen ettermiddag!

Logg dag 25 – 14.12.05

Posisjon 12:00 UTC: N 14° 11' W 060° 24'

Utseilt distanse siste 24 timer: 147 nm gjennom vannet

(149 nm over bakken)

Gjenstående distanse: 31,8 nm

ETA Rodney Bay, St. Lucia: 14.12.05 17:00 UTC (13:00 lokal tid)

 

31,8 nm igjen til mål! Det er jo bare halvparten av en helt vanlig dagsetappe! Vi ser nå St. Lucia og Martinique foran oss, og gleder oss veldig til å treffe foreldrene til Ragnhild og samboeren og sønnen til Stig som har tatt turen til St Lucia. Det blir også fint å treffe igjen alle de andre ARC-båtene vi ble kjent med i Las Palmas og de vi har hatt radiokontakt med underveis.

 

De første par ukene av turen var månen fraværende på nattehimmelen og det var svært mørkt på nattevakt. Den dukket etter hvert opp på morgenkvisten, men ga lite lys til de mørke nattetimene på Atlanteren. Den siste halvannen uken har månen dukket mer og mer frem. I natt hadde vi tilnærmet fullmåne og det var lyst og fint.

 

På planen for i dag har vi følgende aktiviteter:

  • Henge opp St. Lucia gjesteflagg

  • Henge opp splittflagget (KNS sitt norske flagg)

  • Flytt ARC Rallynummeret fra babord til styrbord side av båten

  • Legge det karibiske sim-kortet i mobilen

  • Dusje og gjøre oss presentable for de som ikke har atlanterhavsneser

  • Holde utkikk og bytte fra waypoint 2 til 3, og senere til waypoint 4 for innseilingen til Rodney Bay

  • Seile over mållinjen

  • Henge opp fendere og gjøre klart tau for fortøyning (det er visst noen som har glemt dette etter noen uker over Atlanteren, så ARC har minnet oss ettertrykkelig på dette)

  • Legge til kai og fortøye

  • Drikke rompunch

 

Logg dag 25 – 14.12.05 – i mål!

Rodney Bay, St. Lucia 17:23 UTC (13:23 lokal tid)

Utseilt distanse siste 5 timer 23 minutter: 32 nm

 

 

 

 

 

De siste timene inn mot mål gikk fort. Vi hang opp flagg og flyttet over rallynummeret. Vi dusjet og fikk på oss rene klær. Vi fikk mobilkontakt med land og ringte med faren min (Ragnhild) som lurte på hvordan det var med ”veslejenta hans”. Han ventet på oss i Rodney Bay sammen med moren min og Stigs samboer, Kristin, og sønnen, Lucas.

Tekstmeldingene strømmet inn fra mange hjemme i Norge som har fulgt oss på turen. Tusen takk for all heing og oppmuntring – det var godt å få vite at så mange har tenkt på oss underveis!

 

Utenfor St. Lucia møtte vi en fiskebåt. De applauderte og ropte gratulasjoner og velkomsthilsener over til oss. Vi ble litt rørt, og vinket og ropte takk tilbake.

 

Etter uker med medvind og bidevind seilte vi kryss mot mållinjen inne i bukta. En fotograf kom ut i jolle og fotograferte oss. (”Hvem er den tullingen som stopper jolla si rett foran oss? Vet han ikke at han har vikeplikt?”). Et skudd ble avfyrt i det vi krysset mållinjen!

 

Over VHFen hadde vi kontakt med ARC og ble anvist plass i marinaen. Vi fant frem fendere og fortøyningstau og seilte inn kanalen til Rodney Bay Marina. Folk i andre båter og på restaurantene langs kanalen applauderte når vi seilte forbi. Vi vinket tilbake med en tåre i øyekroken – for en velkomst!

 

Vi fant vår plass E-17. Der ble vi møtt av en STOR velkomstkomité med foreldrene mine, Kristin og Lucas og mannskap fra Fatuhiva, Sterna, Noravind, Hurra!, Monet, Blå, CoCoNut, Blue Marlin, Necessity og Stormsvalen. En Steel-Pan-drummer spilte musikk og vi fikk overrakt en kurv med frukt og rom. Vi ble servert rom-punch med isbiter. Vi ble overrakt blomster og fikk mange gode klemmer. Foreldrene mine kom med iskald hvitvin og Kristin serverte gulrotkake til stor glede for både oss på Sedna og de mange fremmøtte.

Svein-Hugo ble intervjuet av Helene på Necessity. Hun lager en film om ARC. Jeg ble intervjuet av et eller annet magasin – i alt som skjedde fikk jeg ikke med meg hvilket…

 

Vi ble overveldet over den varme velkomsten vi fikk i Rodney Bay. I mange uker hadde vi hatt vårt eget lille samfunn om bord i Sedna, der den eneste kontakten med omverdenen hadde vært via SSB-radio og mail. Nå var vi plutselig midtpunkt blant 30-40 mennesker! Det var helt ufattelig og vi ble veldig rørt av den helt fantastiske velkomsten.