Gjennom Dokkum var det ikke så dypt som vi trodde. 1,8 meter er litt lite når båten stikker 1,9 meter. Etter telefonsamtaler med Prov Friesland som mente at 1,9 m burde gå bra, gikk vi videre gjennom. Mannskapet fikk ikke ta roret gjennom Dokkum...
Ved innseilingen til Sneek så vi denne veldholdte hagen. Slikt har vi bare sett i Donald før!
Sixhaven ligger rett på andre siden av kanalen for sentralbanestasjonen i Amsterdam sentrum. Vi hadde 5 minutter å gå til en ferge som gikk i skytteltrafikk over kanalen.
Det tar på å stå opp kl. 01:00 for å starte seilingen gjennom Amsterdam sentrum kl. 01:30...
Svein-Hugo med Rotterdam i bakgrunn. Seilbåten på bildet seilte samme rute som oss fra Amsterdam til Strijensas.
De siste par timene før Strijensas hørte vi en ulyd fra motoren. Etter å ha plukket fra hverandre "alt" for å komme til motoren fra alle bauer og kanter, ble vi enige om at lyden måtte komme fra akslingen og/eller propellen. I Strijensas fikk vi løftet båten og synderen kom for en dag. Sinkanoden på akslingen hadde løsnet.
Her er problemet som lager ulyden! Svein-Hugo fikk satt den fast, og vi kunne seile videre.
Det var mange sluser å gå gjennom på Stande Mastroute gjennom Nederland. Her har vi akkurat gått under en bru på 18,3 meter. Litt nervøst - det ser jo ut som det ikke skal gå...
2-3 nm utenfor Veere på vei til Vlissingen møtte vi en trimaran som hadde mistet roret. Vi fikk slengt over et tau og slept de inn til Veere.
I Calais kom Kristian om bord. Han seilte med oss fra Calais via Boulogne og Dieppe til Cherbourg.
I Dieppe var det på tide å ta klesvasken. Ragnhild rigget seg til med bok og fikk vasket en 10-kilos og en 7,5-kilos maskin.
På vei ut av Dieppe med kapteinen til rors.
Fra Dieppe til Cherbourg hadde vi tett tåke inntil 1 time før Cherbourg.
I Cherbourg gikk Kristian av Sedna. Takk for hyggelig seilas, Kristian!
I Cherbourg var det tall-ship-race og full fest i byen.
.
Nervøs kaptein gjennom Dokkum
Gjennom Dokkum var det ikke så dypt som vi trodde. 1,8 meter er litt lite når båten stikker 1,9 meter. Etter telefonsamtaler med Prov Friesland som mente at 1,9 m burde gå bra, gikk vi videre gjennom. Mannskapet fikk ikke ta roret gjennom Dokkum...